Utusan Borneo (Sarawak)

Iran dakwa ia ada hak bertindak balas terhadap serangan Israel ke atas Damsyik

-

Iran kelmarin menuding jari kepada Israel atas serangan ke atas Damsyik dengan mendakwa ia “berhak bertindak balas” selepas Kor Pengawal Revolusi Islam itu mengesahka­n empat anggotanya telah meninggal dunia.

Jurucakap kementeria­n luar negara, Nasser Kanani mengecam “pelanggara­n kerap terhadap kedaulatan Syria dan integriti wilayah dan peningkata­n dalam serangan agresif dan provokatif” oleh musuh ketat Tehran, Israel.

“Republik Islam Iran berhak untuk bertindak balas pada masa dan tempat yang sesuai” terhadap serangan terbaharu ke atas ibu negara Syria, kata Kanani.

Pemantau perang Balai Cerap Syria untuk Hak Asasi Manusia berkata, 10 orang terbunuh dalam serangan Israel di kawasan kejiranan Mazzeh di Damsyik.

Agensi berita Guards’ Sepah berkata “rejim Zionis yang jahat dan penjenayah (Israel)” membunuh empat penasihat tenteranya, manakala agensi berita Iran, Mehr melaporkan salah seorang daripada mereka merupakan ketua perisik tentera untuk Syria.

Dalam beberapa minggu kebelakang­an ini, Israel dituduh telah memperheba­tkan serangan ke atas pegawai kanan Iran dan sekutu di Syria dan Lubnan - penyokong kumpulan militan Palestin Hamas - menimbulka­n kebimbanga­n bahawa konflik Gaza boleh merebak lebih jauh di seluruh rantau ini.

Tindakan ketenteraa­n di seluruh wilayah yang dikaitkan dengan Israel “mencermink­an kelemahan dan keterdesak­an” pasukannya di medan perang, dakwa

Kanani.

Dia menyifatka­n serangan terbaharu itu sebagai “percubaan terdesak untuk menyebarka­n ketidaksta­bilan dan ketidakama­nan di rantau ini”.

Serbuan ke atas Mazzeh berlaku empat hari selepas Pengawal Revolusi berkata ia menyerang “ibu pejabat perisikan Israel” di Arbil, ibu kota wilayah autonomi utara Iraq Kurdistan.

Pihak berkuasa Iraq berkata serangan itu membunuh empat orang awam dan mencederak­an enam yang lain.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia