Utusan Borneo (Sarawak)

Ratusan protes parti paling kanan di Jerman

-

MUNICH: Beratus-ratus ribu orang menyertai perhimpuna­n menentang parti AfD berhaluan paling kanan di Jerman kelmarin, selepas gelombang protes selama seminggu yang menyaksika­n penunjuk perasaan hadir dalam jumlah yang luar biasa besar di seluruh negara.

Antara hari Jumaat hingga kelmarin, protes telah dianjurkan di kira-kira 100 lokasi, denganpeng­anjurCampa­ctdan Fridays for Future menganggar­kan bahawa lebih 1.4 juta orang telah turun ke jalanan untuk menghantar isyarat menentang AfD dan arus ke kanan dalam masyarakat Jerman.

Penunjuk perasaan begitu besar di Munich kelmarin sehingga penganjur terpaksa membatalka­n perarakan yang dirancang dan meminta orang ramai bersurai atas sebab keselamata­n.

Gelombangm­enentangpa­rti sayap kanan itu dicetuskan oleh laporan 10 Januari oleh saluran penyiasat Correctiv, yang mendedahka­n bahawa ahli AfD telah membincang­kan pengusiran pendatang dan warganegar­a yang tidak berasimila­si semasa pertemuan dengan pelampau.

Antara peserta rundingan itu ialah Martin Sellner, pemimpin Gerakan Identiti Austria, yang menyokong teori konspirasi penggantia­n hebat yang mendakwa pendatang bukan kulit putih mahu menggantik­an penduduk kulit putih ‘asli’ Eropah.

Berita mengenai perhimpuna­n itu menimbulka­n kejutan di seluruh Jerman pada masa AfD mendapat sokongan dalam tinjauan pendapat, hanya beberapa bulan sebelum tiga pilihan raya serantau utama di timur Jerman di mana sokongan mereka paling kuat.

Parti anti-imigresen mengesahka­n kehadiran ahlinya pada mesyuarat itu, tetapi telah menafikan pengelibat­an dalam projek ‘hijrah’ yang diperjuang­kan oleh Sellner.

Bantahan terhadap AfD dan pemikiran sayap kanan yang merancang pengusiran itu mula berkumpul pada hujung minggu lalu di Berlin dan Potsdam, tempat pertemuan pelampau itu diadakan, dan semakin banyak disertai sejak itu.

Pada hari Ahad, penunjuk perasaan di ibu negara membawa papan tanda dengan slogan seperti ‘tiada tempat untuk Nazi’ dan melambaila­mbaikan lampu telefon bimbit mereka di hadapan parlimen Jerman.

“Bagus bahawa sesuatu akhirnya berlaku, bahawa majoriti senyap tidak lagi senyap,” kata pekerja Lydia Steffenhag­en kepada AFP pada protes di Berlin.

Katrin Delrieux, 53, berkata dia berharap bantahan terhadap sayap kanan akan membuat ramai orang memikirkan semula pendirian mereka.

“Sesetengah mungkin tidak pasti sama ada mereka akan mengundi AfD atau tidak, tetapi selepas protes ini, mereka tidak boleh,” katanya kepada AFP di Munich.

Ahli politik, serta pemimpin gereja dan pengurus bola sepak Bundesliga telah menyeru orang ramai untuk mengambil pendirian menentang sayap kanan.

Canselor Olaf Scholz, yang menyertai demonstras­i hujung minggu lalu, berkata sebarang rancangan untuk mengusir pendatang atau warganegar­a merupakan serangan terhadap demokrasi dan seterusnya terhadap kita semua.

Dia menggesa semua pihak untuk mengambil pendirian demi perpaduan, toleransi dan demokrasi.

Menteri Dalam Negeri Nancy Faeser berkata dalam akhbar Funke bahawa pertemuan sayap kanan itu mengingatk­an persidanga­n Wannsee yang mengerikan, di mana Nazi merancang penghapusa­n Yahudi Eropah pada 1942.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia