Utusan Borneo (Sarawak)

Lima beradik diculik penyamun Nigeria diselamatk­an

-

Lima beradik perempuan yang diculik telah diselamatk­an dan pembunuhan seorang adik perempuan merekamenc­etuskan bantahan awam, kata polis Nigeria kelmarin.

Mereka telah diculik awal tahun ini oleh kumpulan lelaki bersenjata yang menceroboh masuk ke dalam rumah mereka yang terletak hanya 25 kilometer dari pusat bandar Abuja, menurut keluarga itu.

Penyerang membunuh Nabeeha Al-Kadriyar, 21, selepas tamat tarikh akhir untuk menyerahka­n wang tebusan.

Polis Wilayah Ibu Kota Persekutua­n (FCT) dan tentera kemudian berjaya menyelamat­kan gadis-gadis itu di hutan Kajuru, di negara jiran Kaduna pada malam Sabtu lalu.

“Polis FCT telah menyelamat­kan mangsa dan menyatukan semula mereka dengan keluarga mereka,” kata satu kenyataan polis.

Seorang sepupu mereka telah mengesahka­n kepada AFP bahawa mereka telah kembali bersama keluarga.

Penculikan untuk wang tebusan kini menjadi masalah utama di Nigeria dengan kumpulan penjenayah menyasarka­n lebuh raya, pangsapuri dan juga menculik murid dari sekolah.

Kumpulan penjenayah tersebut yang digelar orang tempatan sebagai penyamun, beroperasi di pangkalan di hutan di seluruh barat laut dan tengah negeri.

Selepas orang ramai marah terhadap kes adik-beradik itu, Presiden Bola Ahmed Tinubu mengutuk apa yang disebutnya sebagai penculikan dan serangan penyamun baru-baru ini.

Tinubu berikrar untuk menangani rasa tidak selamat sebagai salah satu janji utamanya sejak memegang jawatan pada Mei tahun lalu.

Undang-undang Nigeria melarang membayar tebusan kepada penculik, tetapi banyak keluarga tidak mengharapk­an pihak berkuasa dan merasakan mereka tidak mempunyai pilihan.

Penculikan 276 pelajar perempuan dari Chibok di timur laut Nigeria oleh pelampau Boko Haram menjadi tajuk utama berita global pada 2014, tetapi penculikan setiap hari jarang mendapat perhatian antarabang­sa. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia