Utusan Borneo (Sarawak)

Cuba rampas hospital, puluhan suspek ditangkap

-

Ecuador yang dicengkam keganasan kelmarin menahan 68 orang yang cuba merampas sebuah hospital di barat daya negara itu di ambang perang antara kumpulan dadah dan pasukan keselamata­n.

“Kami menewaskan pengganas yang cuba menguasai kemudahan sebuah hospital di Yaguachi, Guayas,” pihak polis mengumumka­n di media sosial X.

Mereka yang ditahan dipercayai cuba menyelamat­kan rakan sekerja yang dimasukkan ke hospital akibat kecederaan beberapa jam sebelum itu, tambahnya.

Senjata api dan dadah turut dirampas.

Pihak polis berkata, mereka juga menyerbu ‘pusat pemulihan’ rahsia yang menempatka­n pusat kawalan geng dan rumah pelacuran, di

mana segelintir ahli kumpulan bersembuny­i.

Pihak berkuasa Ecuador telah menutup ratusan pusat sedemikian baru-baru ini, pada dasarnya hospital rahsia yang dikendalik­an oleh kumpulan dan pihak

berkuasa menyatakan ia tidak mempunyai kemudahan yang sesuai untuk penjagaan pesakit.

Setelah dianggap sebagai benteng keamanan di Amerika Latin, Ecuador telah terjerumus ke dalam krisis selepas bertahun-tahun dikawal kartel antarabang­sa yang menggunaka­n pelabuhann­ya untuk menghantar dadah ke Amerika Syarikat (AS) dan Eropah.

Selepas keganasan barubaru ini yang dicetuskan oleh pelarian dari penjara Adolfo Macias, ketua dadah yang dikenali sebagai ‘Fito’, Presiden Daniel Noboa mengenakan perintah darurat dan mengisytih­arkan negara itu dalam keadaan peperangan terhadap kumpulan samseng.

Terdapat kira-kira 20 kumpulan penjenayah di negara yang mempunyai 17 juta penduduk itu, dengan dianggarka­n lebih 20,000 ahli kumpulan.

Pada hari Rabu, seorang pendakwa raya yang menyiasat serangan geng bersenjata di stesen televisyen yang disiarkan secara langsung, ditembak mati di bandar pelabuhan Guayaquil.

Laporan media kelmarin berkata, pendakwa raya terbabit Cesar Suarez, juga menyiasat ahli keluarga Fito yang dalam buruan yang ditahan di Argentina dan dihantar pulang pada Jumaat .

Menteri-menteri negara Andes itu memulakan mesyuarat di Lima kelmarin untuk membincang­kan masalah jenayah dadah rentas sempadan yang telah menjerumus­kan Ecuador ke dalam krisis baru-baru ini.

“Jenayah terancang rentas negara menyerang demokrasi dan ketenteram­an dalaman semua negara kita. Itu memerlukan tindakan bersama,” kata Presiden Peru Dina Boluarte pada mesyuarat itu, yang turut dihadiri wakil dari Bolivia, Colombia dan Ecuador.

 ?? — Gambar AFP ?? OPERASI TEGAS: Anggota polis berseragam berat memantau suspek yang ditahan ketika cuba merampas sebuah hospital di Guayas, kelmarin.
— Gambar AFP OPERASI TEGAS: Anggota polis berseragam berat memantau suspek yang ditahan ketika cuba merampas sebuah hospital di Guayas, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia