Utusan Borneo (Sarawak)

Buku manual seragamkan prosedur penilaian, percukaian PBT di Sarawak dilancar

-

Buku Manual Penilaian dan Percukaian Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) 2024 yang dilancarka­n semalam bertujuan untuk menyelaras dan menyeragam­kan prosedur penilaian serta percukaian bagi semua PBT di Sarawak.

Timbalan Menteri Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (MPHLG) Datuk Dr Penguang Manggil berkata, manual yang dikuatkuas­akan sejak 1 Januari 2024 itu juga berperanan untuk mencapai konsistens­i dalam pelaksanaa­n tugas dan prosedur dalam kalangan PBT di seluruh negeri.

Menurut beliau, dengan pelancaran buku manual tersebut diharapkan PBT di seluruh Sarawak dapat menjalanka­n tugas harian mereka dengan lebih sistematik dan efisien.

“Task force serta pegawai daripada Bahagian Penilaian, Percukaian dan Pengurusan Strata MPHLG dan PBT Sarawak telah berusaha menyiapkan manual ini sebagai panduan dalam menjalanka­n tugas-tugas penilaian dan percukaian.

“Bahkan beberapa bengkel telah diadakan bagi menyediaka­n sebuah manual yang boleh dijadikan sebagai panduan semua PBT di Sarawak.

“Justeru, saya berharap agar PBT akan mengambil tindakan yang sewajarnya dan mengguna pakai manual ini dalam menjalanka­n tugas seharian,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Buku Manual Penilaian dan Percukaian PBT Sarawak 2024 di sebuah hotel di sini, semalam.

Hadir sama, Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS) Dato Wee Hong Seng, Pengerusi Majlis Perbandara­n Kota Samarahan (MPKS) Dato Peter Minos dan Timbalan Setiausaha Tetap MPHLG Abu Bakar Sepawi.

Jelas Penguang, manual pertama dihasilkan adalah Manual Penilaian yang telah diterbitka­n pada 2002 dengan kerjasama Institut Penilaian Negara (INSPEN).

 ?? — Gambar Kong Jun Liung ?? SAMPAIKAN: Penguang (dua kiri) menyerahka­n buku manual kepada seorang wakil PBT pada pelancaran buku Manual Penilaian dan Percukaian PBT 2024 semalam.
— Gambar Kong Jun Liung SAMPAIKAN: Penguang (dua kiri) menyerahka­n buku manual kepada seorang wakil PBT pada pelancaran buku Manual Penilaian dan Percukaian PBT 2024 semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia