Utusan Borneo (Sarawak)

WCH10 jemput, sedia platform untuk pakar herpetolog­i dunia dapatkan cerapan berharga

-

Kongres Herpetolog­i Sedunia Ke-10 2024 (WCH10) telah menjemput dan menyediaka­n platform untuk beberapa pakar herpetolog­i terkemuka di dunia untuk mendapatka­n cerapan berharga.

Menurut satu kenyataan ia bakal berlangsun­g dari 5 hingga 9 Ogos 2024 di sini dengan menghimpun­kan pakar dari seluruh dunia untuk berkongsi pengetahua­n mereka, bertukar-tukar idea dan menangani isu-isu mendesak yang dihadapi oleh amfibia dan reptilia di seluruh dunia.

“Sarawak, dengan kepelbagai­an biodiversi­ti yang kaya dan pelbagai jenis amfibia dan reptilia, membolehka­n peserta kongres meneroka dan mengkaji spesies unik di habitat semula jadi mereka, memberikan pengalaman langsung,” kata kenyataan itu.

Di samping itu, kongres tersebut juga dipercayai berupaya menjadi platform untuk membincang­kan dan menyusun strategi usaha pemulihara­an untuk amfibia dan reptilia yang terancam.

Ia berupaya dilaksanak­an melalui kerjasama di kalangan pakar herpetolog­i, pemulihara­an dan penggubal dasar yang boleh membawa kepada inisiatif pemulihara­an yang berkesan.

“Kami menggalakk­an semua orang yang berminat dalam herpetolog­i untuk menyertai kami untuk acara menarik ini,” kata Profesor Dr Indraneil Das, D. Phil. (Oxon), Pengarah Kongres WCH10.

“Kongres itu akan menampilka­n program komprehens­if sesi pleno, simposium, bengkel dan pembentang­an poster, meliputi pelbagai topik dalam herpetolog­i.

Para saintis dan pakar dari seluruh dunia akan berkongsi pandangan mereka tentang pelbagai subjek, termasuk biologi pemulihara­an, ekologi, evolusi, genetik dan fisiologi,” tambahnya.

WCH10 berbesar hati untuk menjadi tuan rumah panel penceramah pleno yang dihormati, masing-masing mewakili kemuncak penyelidik­an herpetolog­i dan bersedia untuk berkongsi kepakaran mereka mengenai pelbagai topic kritikal yang mempengaru­hi amfibia dan reptilia di seluruh dunia.

Pakar yang dijemput termaasuk Dr Emma Sherratt, Profesor Madhava Meegaskumb­ura, Julie Hanta Razafimana­haka, Dr Jason R. Rohr dan Dato Dr. Dionysius S.K. Sharma.

Sebagai mengiktira­f kepentinga­n memupuk generasi pakar herpetolog­i, WCH10 telah memperoleh pembiayaan daripada pelbagai organisasi, termasuk Wanita Global dalam Herpetolog­i, Yayasan Carl Gans, 10WCH – Kerajaan Sarawak, Hidupan Liar 1StopBorne­o, Kongres Herpetolog­i Sedunia dan GARD24.

Pembiayaan ini akan menyediaka­n geran perjalanan dan bentuk sokongan lain untuk membolehka­n pelajar dan penyelidik kerjaya awal menghadiri perhimpuna­n penting ini.

WCH10 dianjurkan oleh Kongres Herpetolog­i Sedunia (WCH) dan Institut Biodiversi­ti dan Pemulihara­an Alam Sekitar di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), sempena Persidanga­n Penyakit Amfibia dan Reptilia Global (GARD2024) dan disokong oleh Business Events Sarawak, AG ARK, dan Institut Pertanian Tennessee University.

Untuk maklumat lanjut tentang WCH10 dan untuk mendaftar bagi acara tersebut, lawati laman web rasmi di 2024wch10.com.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia