Utusan Borneo (Sarawak)

Mohd Salah dikritik kerana kembali ke England untuk rawati kecederaan

-

Mohamed Salah menegaskan dia ‘cinta’ akan Mesir ketika bintang Liverpool itu membalas kritikan terhadap keputusann­ya untuk kembali ke England untuk menerima rawatan akibat kecederaan hamstring.

Salah dijangka diketepika­n kira-kira empat minggu akibat kecederaan yang dialaminya ketika bermain untuk Mesir dalam perlawanan seri menentang Ghana pada Piala Negara-Negara Afrika minggu lalu.

Pemain berusia 31 tahun itu telah dikritik kerana meninggalk­an Ivory Coast untuk menjalani pemulihan bersama Liverpool.

Pemegang rekod kapten Mesir, Ahmed Hassan berkata Salah sepatutnya kekal bersama pasukan itu “walaupun dia hanya mempunyai satu kaki untuk berdiri”.

Kapten Mesir, Salah berharap untuk menyertai semula rakan sepasukann­ya jika mereka pergi ke peringkat akhir kejohanan, dan dia memberi kata-kata pendek kepada mereka yang mempersoal­kan komitmenny­a terhadap negaranya.

“Semalam saya telah memulakan program rawatan dan pemulihan dan saya akan melakukan segala yang mungkin untuk bersedia secepat mungkin dan kembali ke pasukan kebangsaan seperti yang telah dipersetuj­ui sejak awal. Saya masih menyayangi negara dan menyayangi rakyatnya. Berusaha dengan lebih gigih, “tulisnya di X, sebelum ini dikenali sebagai Twitter.

Salah telah menonton dari bangku simpanan ketika

Mesir mengesahka­n tempat mereka dalam pusingan 16 akhir pada hari Isnin dengan keputusan seri 2-2 dengan Cape Verde.

Pemain terbaik Afrika dua kali itu tidak pernah memenangi Piala Negara dan dua kali gagal di final, kepada Cameroon pada 2017 dan Senegal dua tahun lalu.

Dengan Liverpool sedang mencabar kejuaraan Liga Perdana dan juga bersaing dalam Liga Europa, Piala FA dan Piala Liga, kepulangan Salah ke Merseyside dilihat sebagai mendahuluk­an kelab sebelum negara.

Jurulatih The Reds, Jurgen Klopp terpaksa memohon maaf kepada Persekutua­n Bola Sepakn Mesir selepas mendedahka­n bahawa Salah telah memilih untuk kembali ke Anfield.

Tetapi ejen Salah, Ramy Abbas Issa bercakap di media sosial kelmarin untuk mempertaha­nkan bintang Liverpool itu daripada pengkritik­nya.

“Individu dan ‘pempengaru­h’ yang sama yang menjadi lemah apabila mereka terserempa­k dengan Mohamed secara peribadi dan meminta ‘ikut’ atau swafoto, sekarang cuba mengambil kesempatan daripada kecederaan malang dan mempersoal­kan komitmen Mohamed kepada negaranya,” tulisnya di X.

“Mereka melakukan ini untuk mencari kemasyhura­n, klik dan ‘suka’. Saya ingin mengucapka­n terima kasih kepada mereka yang melakukan perkara yang terhormat dan menunjukka­n betapa tidak masuk akal dan murahnya mereka. Saya mengambil nama. Dalam keduadua kes.

“Paling penting, kepada sebahagian besar daripada anda, yang menyokong Mohamed, pesanan saya kepada anda jangan risau, kerana ikon global anda, yang anda bantu cipta, sudah terlalu besar untuk dijatuhkan oleh media sosial.”

 ?? — Gambar AFP ?? TENANG: Mohd Salah menyaksika­n perlawanan Piala Asia Kumpulan B di antara Cape Verde dan Mesir di Stadium Houphouet-Boigny di Abidjan pada 22 Januari lalu.
— Gambar AFP TENANG: Mohd Salah menyaksika­n perlawanan Piala Asia Kumpulan B di antara Cape Verde dan Mesir di Stadium Houphouet-Boigny di Abidjan pada 22 Januari lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia