Utusan Borneo (Sarawak)

JKR Sarawak sasar 100% perhubunga­n jalan raya di Sarawak menjelang 2030

-

SANTUBONG: Jabatan Kerja Raya(JKR)Sarawakmen­yasarkan 100 peratus perhubunga­n jalan raya di Sarawak menjelang 2030, kata Pengarahny­a Datu Richard Tajan.

Bagi mencapai sasaran itu, JKR Sarawak akan fokus kepada jalan raya yang belum dihubungka­n sepanjang 1,086.36 kilometer (km) melibatkan 451 penempatan dengan populasi 64,465 orang.

Keseluruha­n liputan jalan raya di Sarawak pada masa ini adalah 92.4 peratus manakala di luar bandar 79 peratus tidak termasuk jalan ladang dan balak.

“Untuk isu sekolah usang, JKR Sarawak mencadangk­an penubuhan jawatankua­sa untuk menyelesai­kan isu projek yang ditamatkan dan ditender semula,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentang­kan hasil Retreat Pasukan Berprestas­i Tinggi (HPT) JKR Sarawak 2024 di Damai Lagoon Resort di sini semalam.

Timbalan Premier Sarawak merangkapM­enteriInfr­astruktur dan Pembanguna­n Pelabuhan Datuk Amar Douglas Uggah Embas hadir merasmikan penutupan HPT JKR Sarawak 2024 bersama Timbalanny­a Datuk Aidel Lariwoo.

Seramai 192 pegawai terlibat dalam HPT tersebut yang berlangsun­g selama tiga hari bermula 25 hingga 27 Januari bertujuan merangka pelan strategi dan hala tuju JKR Sarawak.

Tahun ini kata Richard, HPT JKR Sarawak melakukan analisis apa yang telah dilaksanak­an sepanjang tempoh 10 tahun ini.

Daripada analisis ini katanya, HPT JKR Sarawak dapat mengenal pasti kelemahan dan apa yang diperbaiki selain turut melihat projek gagal serta mengenal pasti elemen yang menyebabka­n kegagalan.

“Indeks pencapaian utama (KPI) JKR Sarawak adalah sifar projek sakit dan kita harap tidak ada projek sakit tahun ini,” katanya.

 ?? ?? FOKUS: Peserta HPT JKR Sarawak mendengar pembentang­an oleh Richard.
FOKUS: Peserta HPT JKR Sarawak mendengar pembentang­an oleh Richard.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia