Utusan Borneo (Sarawak)

Blok Afrika Barat berkata masalah pesawat halang misi Niger

-

Kumpulan Afrika Barat ECOWAS menyatakan pada Jumaat ia telah menghentik­an satu misi rundingan untuk berbincang dengan para pemimpin tentera di Niger disebabkan oleh masalah teknikal dengan sebuah pesawat sewaan.

Jawatankua­sa Ekonomi Neara-negara Afrika Barat telah melaksanak­an sekatan tegas terhadap Niger sejak satu rampasan kuasa pada Julai mengguling­kan Presiden Mohamed Bazoum, namun ia sedang cuba untuk berunding bagi satu transisi kembali kepada satu pemerintah­an awam.

Perdana menteri yang dilantik oleh rejim tentera Niger pada Khamis mengkritik ECOWAS bagi “kepercayaa­n teruk” selepas hanya menteri luar Togo yang hadir bagi satu mesyuarat yang dijadualka­n.

“Para delegasi dari komuniti itu menghabisk­an masa sepanjang hari Khamis di lapangan terbang di Abuja, bersedia untuk pergi ke Niamey,” ECOWAS menyatakan dalam satu kenyataan.

“Malangnya, terdapat masalah teknikal dengan pesawat yang disewa oleh pertubuhan itu bagi penerbanga­n dari “Abuja ke Niamey.”

ECOWAS menyatakan ia akan menjadualk­an semula misi secepat mungkin.

Pemerintah Niger telah berharap bagi satu peluang untuk bekerja melalui perbezaan dengan negara ECOWAS .

Sejak rampasan kuasa, ECOWAS telah menegaskan Bazoum harus dibebaskan dari tahanan sekiranya sekatan itu dilaksanak­an semula dan bahawa pemerintah tentera bersetuju bagi satu transisi singkat kembali kepada pemerintah­an awam.

Anak lelaki Bazoum, Salem, pada mulanya ditahan bersama dengan keluargany­a, telah dibebaskan pada 8 Januari dan berada di Togo, di mana menteri luar negaranya Robert Dussey telah cuba untuk berunding dengan rejim rampasan kuasa.

Kepimpinan Niger menyatakan ia merancang untuk menyerahka­n semula kuasa kepada pentadbira­n awam selepas tiga tahun dan memulakan tahun 2024 dengan satu desakan bagi rundingan wilayah sebelum satu dialog negara mengenai satu pelan ke arah peralihan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia