Utusan Borneo (Sarawak)

F1: Madrid akan jadi tuan rumah satu perlumbaan bermula dari 2026

-

Madrid akan menjadi tuan rumah satu perlumbaan Grand Prix Formula Satu (F1) bermula dari 2026 dalam satu perjanjian selama 10 tahun yang dipercayai bernilai kira-kira 400 juta pound.

Pengumuman itu disahkan oleh pengurusan F1, berikutan beberapa tahun rundingan dengan pihak berkuasa ibu kota Sepanyol itu. Ia meletakkan satu persoalan mengenai perlumbaan di Barcelona

dalam kalendar F1.

Yuran penganjura­n adalah kira-kira 40 juta pound, dibayar kepada Pengurusan Formula Satu (FOM), yang merupakan pemilik sukan, menjadikan ia salah satu dari dua kontrak paling mahal yang pernah ditandatan­gani untuk perlumbaan di Eropah, bersama-sama Hungary.

Bagaimanap­un, perlumbaan di Timur Tengah, boleh mencapai yuran 60 juta pound.

Penganjur di Madrid sudah mereka litar baharu dengan 20 selekoh yang akan ‘membentuk bahagian litar jalanan dan bukan jalanan’.

“Berikutan dengan satu persetujua­n dengan IFEMA MADRID, litar sepanjang 3.4 batu itu akan menjangkak­an masa kelayakan satu pusingan 1 minit 32 saat,” menurut pendedahan FOM, di mana Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) adalah Stefano Domenicali, yang mencapai perjanjian itu.

“Dibina di sekitar pusat pameran IFEMA, litar juga mempunyai bangunan eksklusif garaj dengan satu menara perlumbaan dan ruang office, zon VIP dan kawasan hiburan. Venue dijangka akan dapat mengisi lebih dari 110,000 penonton sehari dalam semua zon.

“Ada pelan untuk membesarka­n lagi kapasiti litar kepada 140,000 penonton sehari dalam separuh pertama perjanjian, menjadikan Madrid sebagai salah satu venue terbesar dalam kalendar F1.”

Venue akan terletak lima batu dari lapangan terbang Madrid-Barajas Adolfo Suarez.

FOM berkata mereka masih berunding dengan Litar Catalunya di Barcelona, dan juga masih ada kemungkina­n di mana Sepanyol mungkin menganjurk­an dua perlumbaan F1.

Tetapi kemudahan di Barcelona, tuan rumah Grand Prix Sepanyol sejak 1991, semakin usang dan ia mungkin menjadi kekurangan dalam syarat baharu penganjura­n.

Domenicali, yang berlepas ke Sepanyol untuk pengumuman ini, berkata: “Madrid adalah bandar raya hebat dengan warisan budaya dan sukan yang hebat dan pengumuman hari ini memulakan satu babak baharu yang menarik untuk F1 di Sepanyol.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia