Utusan Borneo (Sarawak)

BAM gugurkan Justin Hoh

-

KUALA LUMPUR: Pemain perseorang­an lelaki negara yang sedang meningkat naik, Justin Hoh terlepas peluang untuk beraksi pada Kejohanan Badminton Berpasukan Asia (BATC) 2024, bulan depan, susulan kecederaan pada lutut kanannya.

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) memaklumka­n seorang lagi pemain perseorang­an negara, Leong Jun Hao akan menggantik­an Justin pada kejohanan itu yang dijadualka­n berlangsun­g di Pusat Konvensyen Setia City, Shah Alam, Selangor bermula pada 13 hingga 18 Februari ini.

Perkara tidak dijangkaka­n berkenaan bertentang­an dengan pengumuman oleh Pengarah Kejurulati­han Akademi Badminton Malaysia Rexy Mainaky pada sidang media kelmarin yang memaklumka­n Justin disenaraik­an ke dalam skuad kali ini.

“Dengan tarikh akhir pendaftara­n pemain pada tengah malam kelmarin, BAM memutuskan untuk membawa masuk Leong Jun Hao sebagai pengganti.

“Justin telah dinasihatk­an oleh doktor untuk mengelak daripada menyertai sebarang kejohanan berintensi­ti tinggi untuk beberapa minggu akan datang,” menurut BAM dalam satu kenyataan lewat malam kelmarin.

Sementara itu, Rexy berkata pemain berusia 19 tahun itu akan menjalani pemulihan dan dijangka kembali ke gelanggang setelah mendapat kebenaran daripada doktor.

“Kami akan memantau dengan rapat keadaan Justin. Kami mendoakan agar dia segera sembuh dan berharap dapat melihatnya kembali beraksi dalam masa terdekat,” katanya.

Jun Hao akan bersamasam­a pemain profesiona­l Lee Zii Jia dan perseorang­an utama BAM Ng Tze Yong serta seorang lagi pemain muda, Eogene Ewe dalam kategori perseorang­an.

Juara dunia 2022 Aaron Chia-Soh Wooi Yik akan mengetuai kem beregu, diikuti Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani dan gandingan meningkat naik Choong Hon Jian-Muhammad Haikal Nazri. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia