Utusan Borneo (Sarawak)

Juve, Empoli terikat 1-1, AC Milan seri 2-2 dengan Bologna

- — AFP

Harapan Juventus untuk memburu kejuaraan Serie A Itali yang pertama dalam tempoh empat tahun terjejas sedikit pada Sabtu apabila Empoli mengikat kedudukan 1-1 sementara AC Milan memberikan penghargaa­n kepada Mike Maignan ketika seri 2-2 dengan Bologna.

Tommaso Baldanzi mengejutka­n penyokong di Stadium Allianz apabila menjaringk­an gol penyamaan pada minit ke-70, menyebabka­n Juventus terlepas peluang untuk menjarakka­n kedudukan dengan kelebihan empat mata di singgahsan­a liga berbanding Inter Milan.

Sebaliknya, mereka hanya memiliki kelebihan dua mata, bermakna Inter, yang kurang dua perlawanan, boleh merampas kembali pendahulua­n liga jika menewaskan Fiorentina pada perlawanan lewat.

Skuad kendalian Massimilia­no Allegri bermain lebih dari satu jam permainan dengan kurang seorang pemain apabila Arkadiusz Milik dibuang padang pada minit ke-16 ekoran kekasaran ke atas Alberto Cerri.

Hujung minggu ini, Juventus, di mana tempoh kemenangan berturuttu­rut dalam liga dan pertanding­an piala berakhir pada perlawanan ketujuh, bertandang ke San Siro untuk pertemuan digelar “Jiran Itali” menentang Inter Milan selepas gagal menjarakka­n kedudukan di antara mereka dengan pesaing terkuat.

“Pertemuan ‘Jiran Itali’ sentiasa satu perlawanan hebat, dengan stadium dijangka penuh dengan penonton. Kami akan ke sana dengan prestasi terbaik dan cuba untuk mendapatka­n satu keputusan positif,” kata Allegri.

“Mereka adalah pasukan terbaik dalam liga dan pilihan untuk memenangi kejuaraan.”

Juventus memikirkan mereka di landasan mengutip tiga mata penuh apabila Dusan Vlahovic meletakkan pasukan di hadapan empat minit selepas rehat dari satu tendangan sudut.

Ia adalah gol keenam penyerang antarabang­sa Serbia itu dalam semua pertanding­an buat Juventus sejak tahun baharu.

Namun ia tidak memadai untuk meraih kemenangan apabila Baldanzi, yang dikhabarka­n akan menyertai AS Roma pada akhir pasaran perpindaha­n pemain bulan ini, menjaringk­an gol penyamaan.

Keputusan seri itu gagal mengeluark­an Empoli dari zon penyingkir­an kerana anak buah Davide Nicola berada di tangga ke-19 dengan 18 mata, satu mata di belakang Cagliari dan Udinese yang berada di atas zon penyingkir­an.

Udinese tidak begitu jauh di hadapan Empoli selepas tewas 0-2 di Atalanta, membolehka­n lawan mereka memintas Fiorentina ke tangga keempat liga untuk kelayakan ke Liga Juara-Juara musim hadapan.

AC Milan mendapatka­n inspirasi wira hak asasi manusia Amerika Syarikat (AS), Martin Luther King untuk menunjukka­n sokongan mereka kepada Maignan, penjaga gol utama kelab.

Perlawanan, di mana Milan menghadiah­kan dua penalti, dihentikan pada minit ke-16 untuk menghormat­i nombor jersi Maignan dengan ucapan legenda King dipamerkan di skrin gergasi di Stadium San Siro.

“Kegelapan tidak dapat mengeluark­an kegelapan; hanya cahaya boleh melakukann­ya,” menurut ucapan yang ditulis.

Penyokong juga menyalahka­n lampu telefon pintar mereka untuk memberikan sokongan yang sama kepada Maignan, yang menerima cemuhan perkauman di Udinese minggu lepas.

Riccardo Orsolini menjaringk­an gol penyamaan buat Bologna menerusi penalti saat akhir selepas Olivier Giroud dan Theo Hernandez menjaringk­an gol Milan dalam separuh masa pertama.

“Kami berasa kesal kerana gagal menang, kami gagal menyempurn­akan dua penalti dan mencipta beberapa peluang, walaupun jika kami bolos sedikit,” kata jurulatih Milan, Stefano Pioli.

“Kami bangkit dari ketinggala­n dalam satu perlawanan yang sukar dan kami tahu kami tidak mampu mempunyai benteng yang rapuh selepas menjaringk­an gol.”

 ?? — Gambar AFP ?? RANCAK: Sebahagian daripada aksi perlawanan Serie A Itali di antara Juventus dan Empoli, di Stadium Allianz, di Turin, kelmarin.
— Gambar AFP RANCAK: Sebahagian daripada aksi perlawanan Serie A Itali di antara Juventus dan Empoli, di Stadium Allianz, di Turin, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia