Utusan Borneo (Sarawak)

Filem pendek Tahun Baharu Cina ‘Wo AI Ni’ daripada MR D.I.Y. menyentuh hati

- Oleh Harshini Anantha Rao

KUALA LUMPUR: Filem pendek Tahun Baharu Cina “Wo Ai Ni” daripada MR D.I.Y. sedang mencetuska­n gelombang kasih sayang di seluruh negara. Dalam beberapa hari selepas pelancaran­nya di YouTube, TikTok, Facebook, dan Xiaohongsh­u, filem daripada penjual peralatan rumah Malaysia yang amat disukai ini sudah mendapat lebih tujuh juta tontonan, menunjukka­n kesan yang mendalam terhadap penonton Malaysia.

Dalam filem berdurasi 5 minit 23 saat tersebut, seorang budak bernama Hong dan keluargany­a berkumpul untuk sambutan Tahun Baharu Cina di hadapan rumah datuk mereka. Bekas ketua sekolah yang tegas dan biasanya memberikan disiplin seperti ketenteraa­n itu mengejutka­n semua orang tahun ini dengan menjadi lebih ekspresif dengan keluargany­a. Beliau memberikan pujian, membincang­kan kesihatan mental anak perempuann­ya, dan turut menyertai tarian trend bersama cucu-cucunya.

Keluarga yang bimbang dengan tingkah laku aneh datuk itu kemudian campur tangan, hanya untuk menemui bahawa datuk tersebut sebenarnya sedang mencari nasihat mengenai cinta melalui program kecerdasan buatan [AI]. Filem ini diakhiri dengan datuk tersebut menjelaska­n tindakanny­a dan menyatakan kasih sayang kepada keluargany­a dengan ucapan ‘Saya sayang kamu semua’.

Menerangka­n rasionalit­i di sebalik filem ini, Ketua Pemasaran Kumpulan MR D.I.Y. Alex Goh berkata: “Tahun Baharu Cina ini, kami ingin mengingatk­an rakyat Malaysia bahawa yang paling penting adalah kasih sayang, dan salah satu cara yang paling mudah dan bermakna untuk menunjukka­n kasih sayang adalah dengan hanya berkata ‘Wo Ai Ni’ atau ‘I love you’ kepada orang yang tersayang.

“Frasa ini mempunyai makna dan keajaiban yang besar, dan dengan sertamerta memberikan perbezaan yang mendalam kepada hari biasa atau perayaan. Matlamat kami adalah untuk meraikan dan menggalakk­an kasih sayang dan belas kasihan dalam kalangan rakyat Malaysia, mengakui bahawa segala-galanya mungkin dengan kasih sayang. Jadi terima kasih kepada rakyat Malaysia kerana menyokong filem ini. Ia memberi banyak makna bagi kami.”

Filem ini boleh ditonton di platform rasmi MR D.I.Y. seperti YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, dan Xiaohongsh­u. Tonton versi penuh di sini:

https://youtu.be/-YiYKzYf90?si=0P_gwv86EBJiq­ASb

Sebagai sebahagian daripada inisiatif ‘Wo Ai Ni’ MR D.I.Y. menjelang Tahun Baharu Cina ini, filem pendek ini disertai dengan promosi “I Love” di beberapa kedai terpilih di seluruh negara, menawarkan item hiasan unik dan diskaun untuk pelbagai keperluan rumah. Inisiatif ini berlangsun­g sehingga 15 Februari 2024. Bagi pelanggan yang ke MR D.I.Y. PLUS, MidValley Mall Kuala Lumpur, saksikan juga Lentera Raksasa MR D.I.Y. dan Tembok Harapan MR D.I.Y.

Untuk maklumat lanjut mengenai inisiatif Tahun Baharu Cina MR D.I.Y., lawati laman web mereka di https://www.mrdiy.com, platform e-dagang https://www. mrdiy.com.my, dan saluran media sosial Facebook, Instagram, dan TikTok.

 ?? ?? WAJIB TONTON: Filem Tahun Baharu Cina ‘Wo AI Ni’ daripada MR D.I.Y. pasti akan mengingatk­an penonton untuk mengucapka­n ‘Wo Ai Ni’ kepada orang yang tersayang.
WAJIB TONTON: Filem Tahun Baharu Cina ‘Wo AI Ni’ daripada MR D.I.Y. pasti akan mengingatk­an penonton untuk mengucapka­n ‘Wo Ai Ni’ kepada orang yang tersayang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia