Utusan Borneo (Sarawak)

Polis California berkas suspek bunuh enam orang di gurun

-

LOS ANGELES: Polis California kelmarin berkata pembunuhan enam orang yang mayat mereka ditemui di gurun kelihatan sebagai berkaitan dengan perbalahan mengenai dadah dan lima suspek telah diberkas.

Mayat tersebut, kesemuanya mempunyai luka tembakan dan beberapa orang telah dibakar, ditemui di atas jalan tanah kira-kira 50 batu (80 kilometer) di luar Los Angeles, dipenuhi dengan kelongsong peluru.

Tiada cubaan yang kelihatan telah dilakukan untuk menyembuny­ikannya.

Pihak berkuasa di Daerah San Bernardino menerima panggilan kecemasan pada Selasa lepas daripada salah seorang lelaki yang ditembak, kata Sarjan Michael Warwick, sambil menambah panggilan itu telah ditamatkan dengan tiba-tiba.

“Pihak berkuasa menemui lokasi jenayah dan apa yang kelihatan sebagai beberapa mangsa tembakan, dua kenderaan dan salah satu kenderaan kelihatan mempunyai beberapa kesan tembakan,” beliau memberitah­u wartawan.

“Anggota polis mengesan empat mayat lelaki dengan kesan melecur teruk. Satu mayat lelaki dikesan dalam Chevy Trailblaze­r dan mayat lelaki keenam ditemui tidak jauh dari situ dengan satu kesan tembakan.”

Pada Ahad, lima lelaki ditahan tanpa ikat jamin kerana disyaki terlibat dalam pembunuhan itu.

Syerif San Bernardino Shannon Dicus berkata pembunuhan mempunyai ciri-ciri jenayah terancang, dan pihak berkuasa mempercaya­i ia akibat perbalahan mengenai ganja.

Beliau berkata kawasan itu dikenali bagi pengeluara­n ganja, perniagaan yang didominasi oleh kumpulan jenayah terancang yang menurutnya telah berkembang meskipun legalisasi dadah di California dalam beberapa tahun kebelakang­an ini.

“Ia pastinya kelihatan seperti ia mempunyai banyak contoh bagi kes kartel,” katanya.

Beberapa bahagian di California Selatan dibelenggu­i oleh keganasan, termasuk kumpulan dadah Hispanik yang mengingink­an kawalan ke atas pasaran menguntung­kan itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia