Utusan Borneo (Sarawak)

Tinggalkan Arsenal, jadi pengurus Barcelona ‘berita palsu’: Arteta

-

Mikel Arteta telah menyelar laporan yang mendakwa dia bersedia untuk meninggalk­an Arsenal untuk menjadi pengurus Barcelona sebagai "berita palsu".

Laporan di Sepanyol pada hujung minggu lalu mendakwa bahawa Arteta telah memberitah­u rakan sekerjanya bahawa dia akan meninggalk­an Stadium Emirates untuk kembali ke Barcelona pada penghujung musim ini.

Jurulatih semasa Barca, Xavi mengumumka­n pada hari Sabtu bahawa dia akan meletakkan jawatan pada musim panas ini selepas rentetan keputusan yang mengecewak­an, menyebabka­n Arteta dicadangka­n sebagai salah satu pilihan untuk menggantik­annya.

Setelah keluar daripada akademi terkenal di Barcelona, Arteta mempunyai hubungan lama dengan Camp Nou.

Tetapi jurulatih berusia 41 tahun itu menegaskan kelmarin bahawa dia berminat untuk kekal di kelab kerana dia berhasrat untuk membawa Arsenal memenangi kejuaraan Liga Perdana pertama mereka sejak 2004.

“Saya berada di tempat yang betul. Saya bersama orang yang betul,” kata Arteta kepada pemberita.

“Saya berasa sangat gembira tentangnya. Dan, seperti yang saya sudah katakan berkali-kali, saya bersama dalam perjalanan yang indah dengan kelab bola sepak ini, dengan pemain ini, kakitangan ini, orang kita.

“Masih banyak yang perlu dilakukan di sini. Kami semua berkongsi cita-cita itu dan anda juga boleh merasainya, bahawa kami mahukan lebih banyak lagi, bahawa kami tidak berpuas hati dan bahawa kelab mahu terus maju dan pergi naik satu lagi tahap dalam semua yang kami lakukan.

“Di sinilah kami. Kami memerlukan semua orang bersatu untuk mencapainy­a dan saya pastinya saya memang menyertain­ya.”

Menolak laporan Barca sebagai rekaan sepenuhnya, Arteta mengakui dia kecewa dengan cerita itu ketika dia bersiap sedia untuk lawatan Liga Perdana ke Nottingham Forest.

“Itu benar-benar berita palsu. Saya tidak tahu dari mana ia datang dan ia tidak benar sama sekali. Saya sangat kecewa mengenainy­a,”

katanya.

“Saya tidak percaya. Saya tidak tahu dari mana ia datang dan ia tidak mempunyai sumber.

“Saya faham kita berada dalam industri ini, tetapi saya tidak fikir sesiapa layak mendengar berita seperti itu.

“Saya sentiasa berterus terang, menyatakan betapa gembiranya saya dan saya menikmati di mana saya berada sekarang.”

Arsenal mengalu-alukan pendahulu Liga Perdana, Liverpool ke Stadium Emirates pada hari Ahad untuk pertembung­an penting.

Arteta akan bersemuka dengan bos Liverpool, Jurgen Klopp buat kali terakhir dalam kerjaya mereka selepas jurulatih Jerman itu mengumumka­n bahawa dia akan meninggalk­an Anfield pada penghujung musim.

Klopp berkata dia tidak boleh menguruska­n kelab lain di England tetapi, setelah berkhidmat sebagai pembantu di bawah Pep Guardiola di Manchester City, Arteta tidak menolak pertukaran sedemikian pada masa depan.

Ditanya sama ada dia boleh melihat dirinya menguruska­n pasukan Liga Perdana yang lain, Arteta menjawab: “Hari ini, tidak. Tetapi saya tidak tahu.

“Saya bersama dua kelab hebat di negara ini (Arsenal dan Everton). Saya bergerak dalam perkara yang berbeza. Saya sangat muda dan saya tidak tahu apa yang akan berlaku.

“Saya rasa dia (Klopp) telah membuat liga ini jauh lebih baik. Pertama sekali orangnya. Watak, karisma, idea dan semangatny­a untuk permainan adalah sesuatu yang istimewa. Saya fikir dia mempunyai sumbangan besar dalam pertumbuha­n liga ini .”

 ?? ?? ARTETA
ARTETA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia