Utusan Borneo (Sarawak)

Suarez, Messi beraksi cemerlang namun gagal selamatkan maruah Inter Miami

-

Luis Suarez menjaringk­an gol sulungnya untuk Inter Miami dan Lionel Messi menjaringk­an penalti tetapi ia masih tidak mencukupi untuk menghalang pasukan Liga Bola Sepak Utama (MLS) itu daripada tumbang 3-4 menentang kelab Liga Pro Saudi, Al Hilal di Riyadh kelmarin.

Tandukan minit ke-88 daripada penyerang Brazil, Malcom menamatkan perlawanan persahabat­an yang menghiburk­an di Arena Kingdom selepas Miami bangkit 3-3 daripada ketinggala­n 1-3 pada awal separuh masa kedua.

Perlawanan itu merupakan perlawanan terbaharu jelajah pramusim Miami menjelang permulaan musim MLS pada 21 Februari.

Bekas penyerang Fulham dan pemain antarabang­sa Serbia, Aleksandar Mitrovic, menanduk masuk untuk Al Hilal pada minit ke-10, dengan tenang melepasi penjaga gol Miami, Drake Callender.

Penyerang antarabang­sa Arab Saudi, Abdullah AlHamdan menjadikan kedudukan 2-0 selepas 13 minit, menghukum pertahanan gagal oleh pemain pertahanan Miami, Noah Allen.

Sergio Busquets sepatutnya menjaringk­an gol untuk Miami pada minit ke-26 tetapi tendangan jarak dekatnya tersasar apabila hanya perlu melepasi penjaga gol Al Hilal, Hbib Alwotayan.

Pada minit ke-34, Mi

ami mendapat ganjaranny­a. Hantaran tinggi dari Jordi Alba masuk ke dalam petak pertahanan Al Hilal, dan Julian Gressel menyambar bola sebelum menghantar bola ke laluan Suarez yang menyempurn­akan gol.

Gol itu pada mulanya tidak dibenarkan kerana ofsaid tetapi semakan video bantuan pengadil (VAR) membatalka­n panggilan ofsaid dan gol itu dibenarkan.

Al Hilal memulihkan kelebihan dua gol mereka seminit sebelum separuh masa apabila Al-Hamdan masuk ke dalam kawasan untuk menjaringk­an bola umpanan penyerang Brazil, Michael selepas

Callender meluru keluar dari barisannya.

Miami bertindak balas dengan kuat selepas rehat, dan menyamakan kedudukan dengan dua gol dalam masa dua minit tidak lama selepas permainan bermula semula.

Messi menjadikan kedudukan 3-2 menerusi sepakan penalti pada minit ke-54 selepas Mohammed Jahfali dihukum kerana menjatuhka­n David Ruiz di kawasan penalti.

Messi melakukan hantaran jauh ke laluan Ruiz, dan pemain sayap itu masuk dari kiri dan melepaskan rembatan kuat yang menjadikan kedudukan 3-3.

 ?? — Gambar AFP ?? RANCAK: Pemain pertahanan Hilal Yasser Al-Shahrani (kanan) menarik Messi pada perlawanan persahabat­an di antara al-Hilal SFC dan Inter Miami di Stadium Kingdom Arena di Riyadh, kelmarin.
— Gambar AFP RANCAK: Pemain pertahanan Hilal Yasser Al-Shahrani (kanan) menarik Messi pada perlawanan persahabat­an di antara al-Hilal SFC dan Inter Miami di Stadium Kingdom Arena di Riyadh, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia