Utusan Borneo (Sarawak)

Guardiola tidak berhasrat untuk berundur dari jawatannya dalam masa terdekat

-

MANCHESTER: Pep Guardiola berkata dia mempunyai ‘segala-galanya yang diimpikan oleh pengurus’ di Manchester City dengan Erling Haaland kembali dari pemulihan dua bulan dalam perlawanan Burnley pada pertengaha­n minggu ini.

Pengurus Liverpool Jurgen Klopp, dan bekas pembantu Guardiola, dan Xavi, yang kini menjadi jurulatih Barcelona, kedua-duanya mengumumka­n hasrat mereka untuk berundur pada penghujung musim, memetik tekanan emosi dengan pengurusan di peringkat atasan.

Guardiola juga memendekka­n tempohnya mengendali­kan Barca selepas empat tahun dan hanya menghabisk­an tiga musim di Bayern Munich sebelum tiba di Manchester pada 2016.

Kini memasuki musim kelapan di City, Guardiola telah merangkul lima kejuaraan

Liga Perdana dan Liga JuaraJuara pertama kelab itu antara 15 trofi utama.

Jurulatih berusia 53 tahun itu menyatakan dia tidak berhasrat untuk berundur dalam masa terdekat, memuji persekitar­annya di Etihad.

“Saya mempunyai segalagala­nya yang diimpikan oleh seorang pengurus,” katanya pada sidang media pra-perlawanan kelmarin.

“Pengurusan sentiasa menyokong saya. Kami telah menukar banyak pemain dalam tempoh tujuh tahun tetapi kesemua mereka memberi sokongan yang luar biasa.

“Ia persekitar­an yang baik, jadi saya mempunyai segalagala­nya. Saya berasa baik dan sudah tentu satu hari ia akan berakhir tetapi saya tidak memikirkan­nya sekarang.”

City kelihatan bersedia untuk menambah trofi dengan Haaland kembali cergas untuk baki musim ini.

Pemain dari Norway itu telah diketepika­n selama 10 perlawanan yang lalu, tetapi sepanjang itu City telah menang sembilan dan seri satu - menjulang Piala Dunia Kelab pada masa itu - dan kekal di landasan untuk mempertaha­nkan tiga gelaran

Liga Perdana, Liga JuaraJuara dan Piala FA. .

“Erling ialah pemain penting untuk kami. Dua bulan keluar, tetapi kini dia berasa baik - kami ada sesi latihan (hari ini), nampaknya esok dia akan bersama kami,” tambah Guardiola.

Kevin De Bruyne dan Jeremy Doku juga baru ini kembali daripada kecederaan, manakala pemain pertahanan John Stones dan Manuel Akanji juga boleh membuat kemunculan semula pada pertengaha­n minggu.

“Berita paling penting ialah hampir semua skuad cergas,” tambah Guardiola.

“Itulah berita terbaik. Bahagian penting musim bermula sekarang. Piala FA, Liga Juara-Juara semakin hampir dan sudah tentu Liga Perdana - penting agar kami mempunyai semua orang tersedia. Kami mempunyai semua skuad, kami pasti lebih kuat.” — AFP

 ?? ?? GUARDIOLA
GUARDIOLA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia