Utusan Borneo (Sarawak)

Arsenal sedang ‘bina momentum’

The Gunners naik ke tangga kedua liga hasil kemenangan 2-1 ke atas Nottingham Forest dalam aksi Liga Perdana Inggeris

-

NOTTINGHAM: Pengurus Arsenal, Mikel Arteta berkata pasukannya sedang membina momentum dalam mencabar kejuaraan Liga Perdana selepas The Gunners menewaskan Nottingham Forest 2-1 semalam untuk naik ke tangga kedua carta liga.

Gabriel Jesus dan Bukayo Saka menjaringk­an gol di City Ground dan The Gunners kini mengekori dua mata di belakang Liverpool, yang akan mereka hadapi di Emirates pada hari Ahad.

Anak buah Arteta tidak pernah menang di tempat lawan sejak awal Disember dengan usaha mereka untuk gelaran pertama dalam tempoh 20 tahun tersandung.

Namun, mereka telah memenangi kedua-dua perlawanan mereka sejak kembali segar dari cuti musim sejuk selama dua minggu.

“Kami perlu menjana sedikit momentum,” kata Arteta.

“Kami perlu bersedia dengan baik kerana ia akan menjadi perlawanan besar (menentang Liverpool).

Forest telah memenangi kesemua tiga pertemuan sebelum ini antara keduadua pasukan di City Ground, termasuk kekalahan yang menamatkan pemburuan kejuaraan Arsenal musim lalu.

Tetapi Nuno Espirito Santo memilih untuk mencuba bagi Arsenal dan rancangan Forest telah dipatahkan sebaik sahaja Jesus memecah kebuntuan 25 minit sebelum masa tamat.

“Menentang pasukan di laman sendiri ini, saya telah melihat banyak pasukan yang menderita. Saya gembira dengan persembaha­n dan memenangi perlawanan,” tambah Arteta.

“Kami perlu benar-benar bersabar dan mempunyai niat untuk menyakiti mereka sepanjang masa dan kami melakukann­ya.”

Kekurangan penyerang klinikal telah dikenal pasti sebagai kelemahan dalam usaha The Gunners untuk menewaskan Liverpool dan Manchester City untuk merebut gelaran.

Arsenal sekali lagi boleh mengeluh tentang ketiadaan penjaring gol semula jadi ketika mereka bergelut untuk menyempurn­akan 80 peratus penguasaan bola sebelum separuh masa.

Jesus merembat ke arah tiang dengan peluang besar pertamanya pada awal separuh masa kedua.

Mereka akhirnya mendapat ganjaran daripada umpanan Oleksandr Zinchenko.

Jesus menyelinap ke garisan tepi, usahanya sepatutnya dihentikan oleh Turner berhampira­n tiang gol.

Tujuh minit kemudian Forest menjadi arkitek kejatuhan mereka sendiri sekali lagi apabila hantaran sesat Gonzalo Montiel terus ke laluan Odegaard, menghidupk­an Arsenal.

Odegaard memilih Jesus, yang melakukan hantaran silang untuk Saka yang merembat masuk untuk golnya yang ke-10 musim ini.

Arsenal menuju kemenangan apabila Forest hampir tidak memberikan ancaman sepanjang perlawanan sehingga Awoniyi melepasi William Saliba dan merembat masuk dari jarak dekat pada minit ke-89.

Gol penyamaan dramatik

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Antara babak aksi pertembung­an di antara Nottingham Forest dan Arsenal dalam Liga Perdana Inggeris di The City Ground.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Antara babak aksi pertembung­an di antara Nottingham Forest dan Arsenal dalam Liga Perdana Inggeris di The City Ground.
 ?? ??
 ?? ?? ARTETA
ARTETA
 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia