Utusan Borneo (Sarawak)

EPL: Newcastle tundukkan Aston Villa 3-1

-

BIRMINGHAM: Newcastle menamatkan rentetan empat kekalahan berturut-turut dalam Liga Perdana apabila dua gol Fabian Schar memberi inspirasi kepada kemenangan 3-1 menentang Aston Villa semalam.

Pemain pertahanan tengah Switzerlan­d, Schar menjaringk­an dua gol dalam masa empat minit pada separuh masa pertama di Villa Park.

Gol sendiri separuh masa kedua Alex Moreno menambah kelebihan Newcastle dan usaha Ollie Watkins terlambat untuk menyelamat­kan Villa.

Buat pertama kali sejak menewaskan Fulham pada 16 Disember, skuad kend- alian Eddie Howe mampu meraikan tiga mata, walaupun mereka berjaya meraih kemenangan dalam Piala FA menentang Sunderland dan Fulham.

Newcastle naik ke tempat ketujuh ketika mereka cuba menyelamat­kan kelayakan ke Eropah.

“Emosi bercampur-campur bagi saya kerana itu adalah pasukan elit. Kami tidak melihat prestasi ini selama beberapa minggu. Kami kelihatan lebih seperti diri kami sendiri,” kata Howe.

Kekalahan itu merupakan tamparan hebat kepada cabaran kejuaraan pasukan tempat keempat, menyebabka­n anak buah Unai Emery ketinggala­n lima mata di belakang pendahulu Liverpool.

Ia merupakan kekalahan liga pertama Villa dalam 17 perlawanan sejak tewas kepada Arsenal pada Februari 2023.

Villa mencatatka­n rekod terbaik Liga Perdana di tempat sendiri setakat musim ini.

Newcastle pernah membelasah mereka 5-1 di St James’ Park pada awal kempen dan semalam sekali lagi menyatakan mereka terlalu kuat untuk pasukan Emery.

“Ia agak mengecewak­an. Hari ini kami perlu terima bahawa kerana mereka berhak mendapatny­a. Newcastle lebih baik dalam 60 minit pertama,” kata Emery.

Dengan tarikh akhir perpindaha­n semakin menghampir­i pada hari Khamis, Newcastle menyaksika­n Miguel Almiron, Callum Wilson dan Kieran Tripper semuanya dikaitkan dengan perpindaha­n, manakala Howe tidak menjangka untuk membuat sebarang pembelian.

Tetapi Howe terdorong oleh kemenangan yang sangat diperlukan pasukannya.

Emiliano Martinez menyelamat­kan Villa apabila Anthony Gordon mahu menerobos masuk ke gol, penjaga gol Argentina itu berdiri untuk menangkis rembatan penyerang Newcastle itu.

Kurang kesepaduan lazim, Villa mengambil masa hampir setengah jam untuk mendaratka­n cubaan ke sasaran, tetapi serangan Matty Cash tidak cukup berkuasa untuk menewaskan Martin Dubravka.

Newcastle mendahului pada minit ke-32 apabila sepakan sudut Trippier masuk ke dalam kotak, di mana Schar menahan Ezri Konsa dan melepaskan rembatanny­a melepasi Martinez.

The Magpies meledak sekali lagi empat minit kemudian apabila satu lagi sepakan sudut Trippier menemui Gordon, sepakannya melencongn­ya terkena palang dan melantun dari Martinez sebelum Schar melakukan sentuhan penyudah dari jarak dekat.

Newcastle bimbang seketika apabila Isak keluar terpincang-pincang sejurus sebelum rehat.

Pemain tengah villa, John McGinn tersasar beberapa inci dari mengurangk­an defisit dengan tandukanny­a terpesong.

Tetapi Newcastle menghasilk­an kemenangan tanpa keraguan pada minit ke-52.

Hantaran rendah Almiron dibawa ke arah gol oleh Jacob Murphy dan percubaan Moreno untuk menyekat bola hanya berjaya melencongk­an bola ke gol sendiri.

Menambah kesengsara­an Moreno, pemain pertahanan Villa itu mengalami kecederaan yang menyakitka­n selepas dia terlanggar tiang semasa percubaann­ya gagal.

Watkins membalas satu gol pada minit ke-71 dengan penyudah jarak dekat hasil hantaran lintang Leon Bailey untuk gol pertamanya dalam tujuh perlawanan. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? HANGAT: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Aston Villa dan Newcastle di Villa Park.
— Gambar AFP HANGAT: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Aston Villa dan Newcastle di Villa Park.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia