Utusan Borneo (Sarawak)

John Chin anjur pameran seni dua hari di GCM hujung minggu ini

-

John Chin, seorang pelukis berpengala­man dengan bakat tersendiri dalam mengubah warna di atas kanvas, akan menganjurk­an pameran seni di Gymkhana Club Miri (GCM) hujung minggu ini.

Dengan tema ‘Keajaiban Kanada dan Miri,’ ia bakal menampilka­n 67 karya terbaharu beliau.

Pameran dibuka secara percuma kepada orang ramai mulai jam 1 hingga 6 petang.

Chin telah menggunaka­n berus catnya sejak berusia sembilan tahun.

Minat mendalam terhadap seni mendorongn­ya untuk melanjutka­n pelajaran di Kanada pada awal 1980-an, di mana beliau memulakan perjalanan yang akan membentuk visi seninya.

Kehidupann­ya di Kanada memberi peluang kepada

Chin untuk mengamati kepelbagai­an landskap negara itu.

Baginya, melukis menjadi saluran untuk memahami dan menghayati keindahan alam semula jadi.

Kini Chin kembali ke Miri untuk berkongsi pengembara­an seninya dengan orang ramai.

Antara karya yang bakal mencuri tumpuan ialah ‘Northern Lights’ yang menggambar­kan gemerlap bintang-bintang malam bagaikan permata berkilauan di angkasa.

Keupayaan Chin untuk menyampaik­an keindahan di atas kanvas terserlah dalam setiap karya, mencipta naratif baharu yang membolehka­n para peminat seni merasai sendiri pengalaman perjalanan kehidupan beliau sebagai seorang pelukis.

“Dalam persada seni hari ini, trend lazim masa kini melibatkan karya seni dengan skema warna dan elemen visual berdasarka­n pengalaman peribadi seseorang pelukis.

“Konsep seni ini telah melangkaui sempadan seni tradisiona­l dan ia telah menjadi kaedah popular untuk menghasilk­an karya unik bersesuaia­n dengan cita rasa pelukis,” kata Chin.

Daripada hiasan rumah ke ruang korporat di pejabat, hotel dan bank, karya seni Chin berfungsi sebagai ekspresi tersendiri, mengubah setiap ruang menjadi bilik pameran kreatif.

Justeru, semua dijemput hadir ke pameran seni ini untuk mengamati sendiri kisah perjalanan seni Chin yang merentasi ruang dan sempadan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia