Utusan Borneo (Sarawak)

Arsenal perlu hentikan penguasaan Liverpool dalam EPL

- — AFP

Arsenal mesti menghentik­an pasukan raksasa Liverpool, yang didorong oleh pemergian Jurgen Klopp, jika The Gunners ingin mengekalka­n aspirasi kejuaraan Liga Perdana di Emirates pada hari Ahad.

Liverpool memulihkan kelebihan lima mata ke atas Arsenal dan Manchester City, yang mempunyai satu perlawanan dalam tangan, dengan mendominas­i 4-1 ke atas Chelsea pada hari Rabu walaupun kehilangan Mohamed Salah akibat kecederaan.

Pemain Mesir itu sekali lagi tidak hadir, tetapi anak buah Klopp tidak menunjukka­n sebarang tanda-tanda kehilangan penjaring terbanyak mereka sejak dia berlepas untuk mewakili negaranya di Piala Negara-Negara Afrika (AFCON).

Diogo Jota membuka tirai jaringan menentang Chelsea untuk menjadikan jumlah golnya kepada empat dalam empat perlawanan terakhir.

Darwin Nunez melakukan segala-galanya tetapi tidak berjaya menjaringk­an gol, pemain Uruguay itu hanya berjaya mencipta rekod sebagai pemain Liga Perdana pertama yang terkena tiang empat kali dalam satu perlawanan, namun melorong kepada Luis Diaz untuk melengkapk­an malam yang dinikmati oleh penyokong tuan rumah di Anfield.

Klopp yakin bahawa berita pemergiann­ya pada penghujung musim ini tidak akan menjejaska­n pasukannya apabila Liverpool kekal memburu trofi dalam empat pertanding­an.

Setakat ini nampaknya The Reds terdorong untuk menghantar pulang ketua mereka dengan baik dan Klopp diberkati dengan banyak pilihan hasil gabungan bintang yang semakin tangkas dan veteran yang kembali.

Trent Alexander-Arnold dan Andy Robertson membuat kemunculan semula dari bangku simpanan ketika menentang Chelsea, tetapi Alexander-Arnold itu menghadapi cabaran besar untuk

kembali ke dalam pasukan selepas persembaha­n pemain terbaik perlawanan daripada Conor Bradley.

Pemain Ireland Utara itu menjaringk­an gol pertama Liverpool dan memberikan dua bantuan.

“Gembira untuk menontonny­a,” kata Klopp mengenai pemain berusia 20 tahun itu. “Akademi melakukan kerja yang luar biasa.”

Kejatuhan Arsenal melengkapk­an rentetan tiga kekalahan berturut-turut, menjejaska­n usaha mereka untuk mencapai kejuaraan liga pertama dalam tempoh 20 tahun.

Secara realistik, kekalahan boleh menamatkan cabaran kejuaraan Arsenal sekiranya mereka ketinggala­n lapan mata di belakang Liverpool.

Di hujung Merseyside yang lain, permandang­annya tidak begitu cerah apabila Everton jatuh ke tangga tiga tercorot pada pertengaha­n minggu.

The Toffees kini merasai kesan hukuman potongan 10 mata selepas melanggar peraturan kewangan Liga Perdana dan masih boleh menghadapi sekatan lanjut kerana melampaui had perbelanja­an sekali lagi musim lalu.

Rayuan Everton terhadap penalti mata telah didengar minggu ini dengan keputusan dijangka dibuat pada pertengaha­n Februari.

Mereka perlu kembali menang di atas padang selepas lima perlawanan tanpa kemenangan dalam Liga Perdana.

Pada hari Sabtu, Tottenham bertandang ke Goodison selepas baru melangkah ke kelompok empat teratas hasil kemenangan 3-2 ke atas Brentford.

Dengan ketiadaan Son Heung-min, yang mengetuai Korea Selatan untuk menjulang Piala Asia, wajah yang dikenali menjadi ancaman terbesar kepada Everton.

Selepas permulaan sukar dalam karier Spurs, Richarliso­n telah menjaringk­an tujuh gol dalam tujuh perlawanan terakhir Liga Perdana.

 ?? ?? ARTETA
ARTETA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia