Utusan Borneo (Sarawak)

Crystal Palace lengkapkan perpindaha­n untuk Wharton

-

Crystal Palace melengkapk­an perpindaha­n untuk pemain remaja Blackburn, Adam Wharton dalam persetujua­n terbesar pada hari akhir perpindaha­n Liga Perdana yang senyap sementara Aston Villa memperkuat serangan mereka dengan menandatan­gani Morgan Rogers dari Middlesbro­ugh.

Pemain antarabang­sa bawah 20 tahun England, Wharton telah menyertai Eagles dalam perjanjian lima setengah tahun dengan nilai awal 18 juta pound, kemudian meningkat kepada 22 juta pound.

Pemain berusia 19 tahun itu berprestas­i mengagumka­n sepanjang 51 penampilan bersama kelab zaman kanak-kanaknya dan berharap untuk mengikuti jejak Eberechi Eze dan Michael Olise sebagai bintang Kejuaraan yang telah berjaya melangkah ke Liga Perdana di Selhurst Park.

“Cara mereka membawa pemain dari Kejuaraan dan mengembang­kan mereka menjadi pemain bertaraf dunia dalam Liga Perdana adalah sesuatu yang menonjol kepada saya,” kata Wharton.

“Ia sebab besar mengapa saya mahu datang ke sini.”

Villa juga mencari dalam divisyen Kejuaraan untuk menambah pilihan penyerang mereka bersama Rogers.

Pemain berusia 21 tahun itu menyertai Middlesbro­ugh pada Julai dari Manchester City dan menjaringk­an tujuh gol dalam 33 penampilan di Teesside.

“Kami bermotivas­i dan teruja untuk bekerjasam­a dengannya dan berharap dia boleh maju di sini,” kata pengurus Villa Unai Emery.

Burnley menyelesai­kan tawaran pinjaman untuk pemain pertahanan Maxime Esteve dan Lorenz Assignon.

Anak buah Vincent Kompany berada tujuh mata di belakang zon selamat dan hanya Sheffield United dibolosi lebih banyak dalam Liga Perdana musim ini.

Nottingham Forest juga sibuk dengan untuk bertahan daripada penyingkir­an walaupun diancam penalti penguranga­n mata kerana melanggar peraturan kewangan Liga Perdana musim lalu.

Penjaga gol Belgium, Matz Sels menyertai dari Strasbourg dengan harga 5 juta pound, manakala pemain remaja Portugal Rodrigo Ribeiro tiba secara pinjaman dari Sporting Lisbon.

Bournemout­h menandatan­gani Enes Unal secara pinjaman daripada Getafe dengan pilihan untuk membeli penyerang antarabang­sa Turki itu dengan harga 14 juta pound.

Penyerang Chelsea, Armando Broja bersedia untuk menyertai Fulham secara pinjaman untuk baki musim ini.

Tetapi minat Tottenham terhadap Conor Gallagher tidak menjadi kenyataan.

Tarikh akhir tamat tanpa sebarang perpindaha­n besar Januari daripada kelab Liga Perdana.

Hanya 12 bulan lalu, pasukan dalam liga terbesar Inggeris mengeluark­an rekod 815 juta pound, didahului oleh Chelsea sebanyak 288 juta pound.

Kali ini jumlah perbelanja­an kurang daripada 100 juta pound.

Potongan 10 mata yang dikenakan kepada Everton kerana melanggar peraturan keuntungan telah menjadi amaran bahawa Liga Perdana serius untuk menguatkua­sakan peraturan perbelanja­an.

Kelab Liga Perdana dibenarkan rugi 105 juta pound dalam tempoh penilaian tiga tahun.

Newcastle sangat terkesan dengan peraturan itu, Eddie Howe mengakui Magpies mungkin perlu menjual sebelum mereka boleh membeli semula selepas membelanja­kan 400 juta pound sejak pengambila­lihan yang disokong Arab Saudi pada Oktober 2021.

Pencabar kejuaraan Liverpool dan Arsenal tidak membuat satu pun pembelian, manakala satu-satunya langkah juara Manchester City ialah perjanjian untuk pemain remaja Argentina, Claudio Echeverri, yang telah dipinjamka­n semula ke River Plate.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia