Utusan Borneo (Sarawak)

Ito tinggalkan Piala Asia selepas dituduh lakukan serangan seksual

-

Persatuan bola sepak Jepun (JFA) kelmarin menjelaska­n bahawa pemain sayap Junya Ito telah meninggalk­an Piala Asia di Qatar berikutan laporan media bahawa dua wanita telah menuduhnya melakukan serangan seksual, dakwaan yang dinafikann­ya.

JFA berkata Ito pergi “atas pertimbang­an untuk kesejahter­aan mental dan fizikalnya”, sambil menambah bahawa terdapat akaun yang berbeza mengenai dakwaan insiden di Osaka tahun lepas.

“Junya Ito akan meninggalk­an pasukan Jepun yang bertanding di Piala Asia di Qatar,” katanya, sambil menambah ia meneliti kes itu dengan “berhati-hati”.

Polis Jepun telah melancarka­n siasatan ke atas pemain berusia 30 tahun itu, yang bermain untuk kelab Perancis, Reims.

Ito telah bermain 54 perlawanan untuk Jepun, menjaringk­an 13 gol.

“Kami menerima aduan jenayah terhadapny­a dan telah memulakan siasatan,” kata jurucakap polis di Osaka yang bekerja di jabatan itu yang meliputi jenayah termasuk serangan seksual.

Dia enggan memberikan butiran lanjut termasuk mengenai aduan itu.

Insiden yang didakwa berlaku di sebuah hotel di Osaka pada Jun tahun lalu selepas perlawanan persahabat­an antara Jepun dan Peru, kata laporan media.

Ito telah menafikan sebarang salah laku, lapor agensi berita Kyodo, memetik peguamnya yang berkata dakwaan itu “tidak berasas sama sekali”.

Walaupun Ito meluangkan masa bersama dua wanita itu, akaun mereka tidak konsisten dan tiada bukti fizikal yang menyokong dakwaan mereka, kata Kyodo memetik kata peguam yang tidak didedahkan nama itu.

JFA berkata Ito tidak akan digantikan dalam skuad itu.

Dalam satu kenyataan, kelabnya Reims berkata pihaknya memandang serius dakwaan itu tetapi Ito “kekal sebagai ahli penuh” skuad itu. — AFP

 ?? ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia