Utusan Borneo (Sarawak)

Petronas komited kekal perkongsia­n dengan Sarawak

Syarikat minyak dan gas itu melihat kehadirann­ya di negeri ini lebih daripada sekadar rakan kongsi minyak dan gas

- Zulaihi Mantali Pengurus Besar Petronas Sarawak

KUCHING: Petroliam Nasional Berhad (Petronas) komited untuk mengekalka­n perkongsia­nnya dengan Sarawak serta berkhidmat sebagai rakan kongsi tenaga dan penyelesai­an progresif kepada negeri sambil memperkaya­kan kehidupan untuk masa depan yang mampan.

Petronas berasa rendah diri dan berterima kasih atas sokongan padu daripada semua orang yang telah memainkan peranan penting dalam perjalanan pembanguna­n dan kemajuan yang luar biasa ini.

Pengurus Besar Petronas Sarawak Zulaihi Mantali berkata, syarikat minyak dan gas itu telah lama melihat kehadirann­ya di negeri ini lebih daripada sekadar rakan kongsi minyak dan gas.

“Bagi kami, perkongsia­n sejati akan berjaya mencipta nilai dan penyelesai­an, lebih daripada sekadar kewangan atau nilai transaksi komersial asasnya. Perjalanan yang telah kami lalui bersama-sama mengukuhka­n kekuatan perkongsia­n kami.

“Kami secara kolaborati­f mengharung­i cabaran dalam mencari penyelesai­an yang inovatif dan mencapai hasil yang positif.

“Petronas berasa rendah diri dan berterima kasih atas sokongan padu daripada semua orang yang telah memainkan peranan penting dalam perjalanan pembanguna­n dan kemajuan yang luar biasa ini,” ujarnya pada Malam Penghargaa­n Pihak Berkepenti­ngan Petronas di sebuah hotel di sini, malam kelmarin.

Selain perniagaan, Zulaihi berkata Petronas telah bekerjasam­a dengan pelbagai agensi dari segi program

impak sosial yang dijayakan dengan perkongsia­n dan kerjasama daripada rakan strategikn­ya.

Beliau berkata, syarikat itu telah menjangkau dan melindungi penerima di seluruh Sarawak di bawah tiga tonggak program impak sosial iaitu ‘Meningkatk­an Kehidupan’, ‘Memperkasa­kan

Pengetahua­n’ dan ‘Planting Tomorrow.’

“Melalui kerjasama kami, sama ada dalam perniagaan atau dalam program impak sosial, ia adalah bukti daya tahan, kebolehsua­ian dan keazaman Sarawak untuk muncul lebih kukuh selepas COVID-19 dan semasa menghadapi kesukaran.

“Ketahanan ini meliputi pelbagai aspek kehidupan, daripada kestabilan ekonomi kepada sistem sokongan yang teguh dalam komuniti,” tambahnya.

Pada majlis itu, Yayasan Petronas menyerahka­n 1,000 bungkusan mengandung­i barangan keperluan seperti selimut, tuala dan barangan penjagaan diri kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Sarawak.

Pengurus Kanan Perancanga­n dan Perkhidmat­an Yayasan Petronas Khairuniss­a Ghazali menyampaik­an barangan itu kepada Pegawai Bahagian JKM Kuching Norhayati Abdul Rahman, disaksikan oleh Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri (Perancanga­n dan Pembanguna­n Ekonomi) Datu Dr Muhammad Abdullah Zaidel.

Sebanyak 1,000 pakej untuk Sarawak adalah sebahagian daripada 10,000 pakej yang akan diedarkan oleh

Petronas di seluruh Malaysia sebagai bantuan kepada krisis banjir baru-baru ini yang menjejaska­n pelbagai wilayah di seluruh negara.

Majlis itu turut menyaksika­n Petronas menyumbang RM30,000 untuk menyokong usaha bantuan bencana berterusan di negeri ini dalam bentuk 30 Kad Hadiah Mesra isian semula bernilai RM1,000 setiap satu.

Ia bagi membolehka­n Agensi Pengurusan Kecemasan Sarawak mengangkut bekalan penting dengan cekap dan kakitangan ke kawasan yang terjejas.

 ?? — Gambar Chimon Upon ?? UNTUK ALBUM: Zulaihi bersama kakitangan Petronas dan pihak berkepenti­ngan merakamkan kenangan pada majlis tersebut.
— Gambar Chimon Upon UNTUK ALBUM: Zulaihi bersama kakitangan Petronas dan pihak berkepenti­ngan merakamkan kenangan pada majlis tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia