Utusan Borneo (Sarawak)

Kebakaran besar di Kenya, tiga maut dan 271 cedera

Susulan sebuah trak bawa gas meletup di pusat bandar: Polis

-

NAIROBI: Sekurangku­rangnya tiga orang maut dan lebih 270 lagi tercedera dalam kebakaran besar selepas sebuah trak membawa gas meletup di pusat bandar Kenya, kata polis kelmarin.

Anggota bomba berjaya mengawal kebakaran pada sekitar jam 9 pagi waktu tempatan, lebih sembilan jam selepas ia meletup, menurut seorang wartawan AFP di tempat kejadian.

Letupan mencetuska­n “bebola api besar yang merebak dengan cepat”, kata jurucakap kerajaan Isaac Maigua Mwaura menerusi platform X.

“Akibatnya, kebakaran telah memusnahka­n beberapa kenderaan dan harta benda komersial, termasuk banyak perniagaan kecil dan sederhana,” katanya.

“Malangnya, rumah di kawasan perumahan berhampira­n turut terbakar, dengan beberapa orang yang masih berada di dalam kerana ia sudah lewat malam,” tambahnya.

Sekurang-kurangnya tiga orang maut dan 271 dimasukkan ke beberapa hospital di Nairobi, kata Douglas Kanja,

Timbalan Inspektor Jeneral Polis.

Kebakaran itu berlaku hanya sebelum tengah malam pada Khamis di kawasan kejiranan Embakasi di tenggara ibu negeri.

Gambar yang disiarkan oleh media tempatan menunjukka­n bebola api yang besar berhampira­n dengan beberapa rumah.

Felix Kirwa, seorang pemandu teksi motosikal, memberitah­u AFP dia baru pulang ke rumah ketika dia mendengar dua letupan yang menyebabka­n rumahnya bergegar dan memecahkan sebuah cermin tingkap.

Bapa tiga anak itu segera mengambil anak bongsunya – seorang budak lelaki berusia empat tahun – dan berlari keluar dari rumah, kehilangan jejak anak-anaknya yang lain dalam keadaan kecoh itu.

“Saya tidak tahu di mana dua orang lagi anak saya telah berlari sehinggala­h pagi tadi ketika saya mengesan mereka, dan mereka dalam keadaan selamat,” katanya, menjaga kakinya yang patah dan berbalut.

Menurut seorang wartawan AFP, beberapa rumah dan kenderaan telah terbakar, dengan gambar menunjukka­n rangka kenderaan yang hangus.

“Kami berada di dalam rumah dan mendengar bunyi letupan yang kuat,” James Ngoge, yang tinggal di seberang jalan dari mana kebakaran itu berlaku, memberitah­u AFP.

“Seluruh bangunan bergoncang akibat gegaran kuat, ia dirasai seakan-akan seperti ia akan runtuh. Pada mulanya, kami tidak tahu apa yang berlaku, ia seperti gempa bumi.

“Saya memiliki gerai di jalan raya yang telah musnah sepenuhnya.”

Stella Mbithi, seorang peniaga sayur-sayuran tepi jalan, sedang melayan pelanggan ketika dia melihat langit yang berubah warna jingga dengan api menyala.

“Kami semua melarikan diri. Ia adalah huru-hara kerana orang ramai menjerit-jerit dan kenderaan yang membunyika­n hon. Saya terjatuh beberapa kali,” dia memberitah­u AFP. “Saya bernasib baik kerana masih hidup.”

Letupan memaksa ramai penduduk di kawasan itu untuk bermalam di luar, dengan kepulan asap hitam tebal dilihat berkepul-kepul ketika polis menutup kawasan terjejas.

Beberapa orang dapat dilihat mengumpul barang dan meninjau kerosakan di kediaman mereka.

“Tempat kejadian sekarang telah diperiksa dan sebuah pusat arahan diarahkan bagi membantu menyelaras operasi menyelamat dan usaha campur tangan lain,” kata Mwaura.

Pada 2018, kebakaran di pasar Gikomba di Nairobi telah membunuh 15 orang dan mencederak­an sekurangku­rangnya 70 yang lain.

Sembilan orang yang terkorban adalah di sebuah blok apartmen bersebelah­an dengan pasar, manakala enam orang lagi – termasuk empat kanak-kanak – meninggal dunia akibat kecederaan mereka di hospital.

Kebakaran pada awal pagi itu memusnahka­n banyak gerai kayu dan tarpaulin di pasar menjual pakaian terpakai, kasut dan sayur-sayuran.

Pada 2011, lebih 100 orang terkorban di kawasan setinggan di Embakasi apabila minyak melimpah dari saluran paip dan terbakar. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? HANGUS: Orang ramai berdiri di atas dinding bangunan yang rosak untuk melihat rangka trak yang hangus, sehari selepas kebakaran besar akibat letupan gas memusnahka­n kawasan Embakasi di Nairobi pada Khamis lepas.
— Gambar AFP HANGUS: Orang ramai berdiri di atas dinding bangunan yang rosak untuk melihat rangka trak yang hangus, sehari selepas kebakaran besar akibat letupan gas memusnahka­n kawasan Embakasi di Nairobi pada Khamis lepas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia