Utusan Borneo (Sarawak)

Korea Selatan bertemu Jordan di separuh akhir Piala Asia 2023

- Klinsmann. — AFP

Son Heung-min berkata Korea Selatan ‘tiada alasan’ untuk tidak memenangi Piala Asia selepas dia menjaringk­an gol kemenangan masa tambahan untuk menewaskan Australia 2-1 kelmarin dan menetapkan separuh akhir menentang Jordan.

Ia merupakan satu lagi perjalanan hebat buat Korea, yang memerlukan penalti minit ke-96 daripada Hwang Hee-chan untuk terus hidup selepas Australia mendahului pada separuh masa pertama menerusi Craig Goodwin.

Son dariTotten­ham, pemain terbaik Asia dan kapten Korea Selatan, masih belum menunjukka­n potensi penuhnya pada kejohanan di Qatar tetapi akhirnya dia berjaya pada saat-saat penting.

Mula-mula dia memenangi penalti apabila Lewis Miller menjatuhka­nnya pada masa kecederaan pada penghujung masa biasa, kemudian dia bangkit untuk melencongk­an sepakan percuma yang hebat dari tepi kotak pada minit ke-104.

Korea Selatan belum memenangi Piala Asia dalam tempoh 64 tahun dan Son berkata dia tidak menerima apa-apa yang kurang daripada gelaran itu.

“Hanya ada empat pasukan yang tinggal di Doha (selepas hujung minggu), dan hanya satu yang akan menjulang trofi,” katanya.

“Kepenatan, apa-apa pun - tiada alasan. Kami hanya cuba memenangi trofi dan membawanya pulang.”

Son merupakan penjaring penalti lazim Korea Selatan tetapi dia menyerahka­n bola kepada penyerang Wolverhamp­ton Wanderers, Hwang selepas memenangi sepakan penalti.

“Pada masa itu saya agak letih dan Hee-chan yakin, jadi saya berkata ‘baiklah’,” kata Son.

“Dia pemain penting dan itulah peluang yang baik untuk dia membuktika­nnya.”

Jurulatih Jurgen Klinsmann, yang telah mendapat kritikan atas persembaha­n Korea Selatan di Qatar, mengetuai pasukannya dalam sambutan meriah pada penghujung­nya.

Ia merupakan kali keempat dalam lima perlawanan Korea menjaringk­an gol pada masa kecederaan separuh masa kedua.

“Saya tidak mahu selalu mencapai kemenangan terlalu lewat, percayalah,” kata Klinsmann, pemenang Piala Dunia sebagai pemain Jerman.

“Saya gembira untuk menyelesai­kan perlawanan lebih awal, tetapi mungkin cerita kami dalam kejohanan ini adalah untuk menang lewat.”

Australia menamatkan perlawanan dengan 10 pemain selepas Aiden O’Neill dilayangka­n kad merah kerana menerjah Hwang pada penghujung masa tambahan separuh pertama.

“Kami sangat kecewa pada masa ini, cukup beremosi untuk semua pemain dan kakitangan,” kata jurulatih Australia, Graham Arnold.

“Untuk 90 minit pertama yang ganjil kami melakukann­ya dengan sangat baik sehingga penalti itu. Ia merupakan kejohanan yang hebat untuk pemain saya.”

Lawan separuh akhir Korea Selatan ialah Jordan, yang menewaskan Tajikistan 1-0 pada perlawanan suku akhir yang lain.

Korea perlu bermain tanpa Kim Min-jae selepas pemain pertahanan Bayern Munich itu menerima kad kuning kedua kejohanan itu.

“Jelas sekali berita buruk untuk kehilangan Min-jae kerana dia ketua kami di belakang dan seorang profesiona­l yang hebat,” kata

 ?? — Gambar AFP ?? AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan suku akhir Piala Asia di antara Australia dan Korea Selatan di Stadium Al-Janoub di Doha.
— Gambar AFP AKSI TUMPUAN: Sebahagian daripada babak-babak aksi perlawanan suku akhir Piala Asia di antara Australia dan Korea Selatan di Stadium Al-Janoub di Doha.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia