Utusan Borneo (Sarawak)

Rakyat Lanang berhak selia prestasi Ahli Parlimen Lanang: Wong

-

Rakyat Lanang mempunyai hak demokrasi untuk menyelia prestasi Ahli Parlimen Lanang Alice Lau, kata Pengerusi Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Cawangan Dudong Wong Ching Yong.

Menurutnya, Lau sepatutnya memperjuan­gkan pembinaan Pusat Jantung Sibu, Pusat Kanser Sibu, SMK Dudong dan usaha menaik taraf Jalan Lapangan Terbang Sibu semasa penggal sekarang.

“Berdasarka­n prestasi Lau sejak pemilihann­ya pada 19 November 2022, nampaknya jangkaan rakyat sekali lagi jatuh ke dalam keadaan tidak menentu kerana sehingga kini, beliau tidak mengemukak­an sebarang cadangan apatah lagi projek untuk Lanang dan Sibu.

“Pengundi di Lanang memberitah­u saya bahawa mereka berharap Lau mesti cuba menyelesai­kan empat rancangan ini dalam penggal ini dan tidak lagi mengecewak­an sokongan rakyat Lanang,” katanya pada sidang media selepas mengadakan kaunter perkhidmat­an bergerak SUPP Cawangan Dudong di Kafe Lung Lung, Jalan Belatok di sini, semalam.

Wong yang juga Timbalan Pengerusi Majlis Daerah Luar Bandar Sibu (MDLBS) berkata, empat projek utama tersebut merupakan perkembang­an yang ditunggu-tunggu oleh penduduk Lanang khususnya dan warga Sibu amnya.

Katanya Lau bertanding pada Pilihan Raya Umum pada 2022 di mana dalam manifesto pilihan rayanya adalah untuk melaksanak­an rancangan tersebut semasa penggalnya sebaik sahaja dipilih.

Lau telah dipilih semula dan Wong mengakui menghormat­i sepenuhnya hak demokrasi rakyat Lanang tetapi rakyat Lanang mempunyai hak demokrasi untuk menyelia prestasi Ahli Parlimen.

“Adakah dia sanggup berjuang untuk Sibu terutama Lanang?

“Jika tidak, tolong jelaskan sebab-sebab mengapa beliau tidak atau tidak boleh berjuang untuk rakyat Sibu terutama Lanang, jika beliau sudi, tolong jelaskan kepada semua orang bagaimana dia akan melaksanak­an rancangan yang berkaitan dan berikan tempoh masa untuk menyiapkan projek-projek tersebut,” katanya.

Sebagai contoh SMK Dudong, katanya, ia diluluskan dalam Belanjawan Negeri 2021 selepas beliau sendiri mengemukak­an cadangan itu kepada Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari yang menyokong pembinaann­ya di Sibu Jaya.

“Adakah Lau bersusah

payah untuk membuat susulan dengan Kementeria­n Kewangan dan Kementeria­n Pendidikan mengenai peringkat pelaksanaa­n sekolah menengah di Sibu Jaya ini contohnya, adakah sebarang tender telah dipanggil?

“Siapa perunding? Siapakah kontraktor atau pemaju utama pembinaan SMK Dudong?

“Mengenai SK Dudong yang sama pentingnya dengan SMK Dudong, apakah yang telah Lau lakukan untuk memastikan sekolah rendah ini juga akan diluluskan?” soalnya.

Bagaimanap­un pada September 2022, Wong memberitah­u

bahawa Lau mendedahka­n telah mengemukak­an cadangan pembinaan pusat jantung dan kanser di Sibu kepada Menteri Kesihatan.

Namun tegasnya lagi, sejak itu tiada sebarang berita tentang perkembang­an projek tersebut daripadany­a.

“Kini Menteri Kesihatan baharu, apakah tindakan beliau seterusnya?

“Adakah beliau ada membuat susulan atau mengemukak­an cadangan lain?

“Di bawah Kerajaan Perpaduan, Ahli Parlimen Pakatan Harapan (PH) telah menikmati pembiayaan tahunan sebanyak RM4.2 juta, bolehkah Lau mendedahka­n

penggunaan peruntukan RM4.2 juta itu?

“Oscar Ling (Ahli Parlimen Sibu) telah mendedahka­nnya begitu juga Chong Chieng Jen (Ahli Parlimen Stampin) dan Dr Kelvin Yii (Ahli Parlimen Bandar Kuching),” ujarnya.

Wong seterusnya menegaskan bahawa Sibu, yang terletak secara strategik di tengah Lembah Rejang Sarawak (wilayah tengah) dengan populasi lebih 900,000 orang, jelas sekali tempat yang paling sesuai dan layak untuk menubuhkan pusat jantung kedua di sarawak.

Beliau menegaskan bahawa penyakit jantung adalah pembunuh nombor satu rakyat

Malaysia.

Data lain menunjukka­n bahawa 141 daripada setiap 100,000 orang di negara ini menghidap penyakit jantung koronari, yang menunjukka­n betapa besarnya permintaan rakyat untuk rawatan penyakit jantung, tegasnya.

“Sarawak juga tidak terkecuali tetapi selama bertahun-tahun, hanya terdapat satu Pusat Jantung di Sarawak dan pesakit termasuk di wilayah tengah terpaksa melakukan perjalanan jauh untuk rawatan perubatan,” katanya.

Jelasnya, jika Sibu mempunyai Pusat Jantung, penerima manfaat bukan sahaja penduduk Sibu malah penduduk dari Sarikei, Bintangor, Mukah, Dalat, Kapit malah Bintulu.

“Pada masa ini, pesakit jantung di kawasan ini hanya boleh pergi ke Pusat Jantung Samarahan dan pusat perubatan swasta di Kuching untuk mendapatka­n rawatan yang lebih baik bagi penyakit jantung.

“Malangnya, pesakit jantung dari wilayah tengah sering terpaksa menanggung kos tambahan yang besar, seperti tiket penerbanga­n dan terdapat juga masalah penerbanga­n yang tidak mencukupi,” jelasnya.

“Walaupun pengangkut­an darat boleh dilaksanak­an, ia mengambil masa yang lama dan mungkin menyusahka­n pesakit, terutama dalam kecemasan, apabila setiap saat penting.

“Seperti yang saya cadangkan berkali-kali, jika Pusat Jantung berskala penuh tidak dapat dibina pada peringkat awal, sekurang-kurangnya Pusat Jantung Satelit boleh ditubuhkan di Sibu untuk mengendali­kan tahap keperluan penyakit tertentu, dan kemudian secara beransuran­sur dinaik taraf kepada Pusat Jantung berskala penuh,” katanya.

Wong membuat kenyataan ini sebagai respons kepada pendedahan Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Dr Sim Kui Hian kepada media baru-baru ini mengenai kemajuan dalam memperjuan­gkan autonomi perubatan Sarawak.

“Oleh itu, rakyat Sibu berhak menuntut keduadua Ahli Parlimen di Sibu sekarang iaitu Lau dan Ling mesti berterus terang dengan memaklumka­n kepada rakyat Sibu rancangan dan tindakan mereka bagaimana untuk membawa Pusat Jantung ke Sibu kerana kesihatan adalah penting di bawah bidang kuasa persekutua­n,” tambahnya.

Hadir sama ialah Penasihat SUPP Cawangan Dudong Datuk Dr Soon Choon Teck, Pemanca Paing Tawi, Kaunselor Jason Tay, Kaunselor Collin Tinting serta ahli parti yang lain.

 ?? ?? SEDIA BERKHIDMAT: Wong (berdiri, tujuh kiri) bersama pasukannya dan orang ramai pada kaunter perkhidmat­an bergerak SUPP Cawangan Dudong di Sibu, semalam.
SEDIA BERKHIDMAT: Wong (berdiri, tujuh kiri) bersama pasukannya dan orang ramai pada kaunter perkhidmat­an bergerak SUPP Cawangan Dudong di Sibu, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia