Utusan Borneo (Sarawak)

Bukan Cina semakin meminati pendidikan Cina

Data KPM menunjukka­n perubahan dalam komposisi murid di SJKC dari tahun 2010 hingga 2022

- Oleh Andy Sabang

SIBU: Pendidikan bahasa Cina di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) di Malaysia menarik perhatian dengan peningkata­n minat masyarakat bukan Cina.

Temenggung­DatoVincen­t Lau berkata, data Kementeria­n Pendidikan Malaysia (KPM) telah menunjukka­n perubahan dalam komposisi murid di SJKC dari tahun 2010 hingga 2022.

Katanya, pertumbuha­n minat ini telah memberikan gambaran kuat tentang penilaian sistem pendidikan Cina di Malaysia.

“Pada tahun 2010, hanya 11.84 peratus murid SJKC adalah bukan Cina namun pada tahun 2020, angka ini melonjak ketara menjadi 19.75 peratus.

“Sarawak pada tahun 2022 mencatatka­n angka luar biasa, dengan pelajar bukan Cina menyumbang sebanyak

36.02 peratus.

“Fenomena ini mencermink­an peningkata­n minat dan penerimaan terhadap

pendidikan bahasa Cina dalam kalangan masyarakat berbilang kaum,” katanya.

Beliau berkata demikian

pada Majlis Penyampaia­n Sijil dan Hadiah serta Sambutan Tahun Baharu Cina SJKC Tung Hua, di sini semalam.

Lau berkata, peningkata­n minat mungkin berkaitan dengan perubahan dalam persepsi masyarakat terhadap sistem pendidikan yang diterapkan di sekolah Cina.

Butiran tersebut juga katanya, menunjukka­n evolusi positif dalam pandangan masyarakat terhadap kepelbagai­an dan integrasi dalam konteks pendidikan Malaysia.

Katanya, dengan berpanduka­n data tersebut KPM harus memahami perubahan tersebut dan menyediaka­n sokongan yang mencukupi.

Hal ini tegasnya, sangat penting untuk memastikan keberkesan­an pendidikan bahasa Cina di SJKC bagi semua lapisan masyarakat.

“Pemantauan yang cermat akan membolehka­n KPM menyediaka­n keperluan dan mencapai kesetaraan dalam sistem pendidikan.

“Dalam menghadapi peningkata­n minat ini, KPM harus memastikan pelaksanaa­n dasar pendidikan negara secara adil dan menyeluruh.

“Ini termasuk pengiktira­fan SJKC sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan negara,” jelasnya.

Katanya, langkah ini penting untuk mencapai sistem pendidikan yang adil dan inklusif di Malaysia.

“Pada tahun 2010, hanya 11.84 peratus murid SJKC adalah bukan Cina namun pada tahun 2020, angka ini melonjak ketara menjadi 19.75 ” peratus. Temenggung Dato Vincent Lau Ketua Masyarakat

 ?? ?? MERIAH: Lau (lima kanan) bersama yang lain memotong kek sebagai simbolik perasmian Majlis Penyampaia­n Sijil dan Hadiah serta Sambutan Tahun Baharu Cina SJKC Tung Hua, Sibu semalam.
MERIAH: Lau (lima kanan) bersama yang lain memotong kek sebagai simbolik perasmian Majlis Penyampaia­n Sijil dan Hadiah serta Sambutan Tahun Baharu Cina SJKC Tung Hua, Sibu semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia