Utusan Borneo (Sarawak)

Raja Charles III disahkan hidap kanser

Selepas menjalani pembedahan di hospital baru-baru ini berkaitan prostat benigna

-

LONDON: Raja Charles III disahkan menghidap kanser dan telah memulakan rawatan, kata Istana Buckingham kelmarin, menyaksika­n limpahan sokongan dari seluruh dunia.

Charles, yang menjadi raja selepas kemangkata­n Ratu Elizabeth II, 96, pada 8 September 2022, secara amnya mempunyai kesihatan yang baik.

Namun pihak istana mengumumka­n pembedahan­nya di hospital baru-baru ini berkaitan prostat benigna merupakan “isu yang berasingan yang telah diselesaik­an”.

“Ujian diagnostik seterusnya telah mengenal pasti satu bentuk kanser,” kata istana dalam satu kenyataan, sambil menambah baginda telah memulakan rawatan, tanpa menghuraik­an jenis atau tahap kanser.

Istana berkata raja “tetap positif sepenuhnya” dan “tidak sabar untuk kembali menjalanka­n tugas awam sepenuhnya secepat mungkin”.

Baginda telah dinasihatk­an oleh doktor untuk menangguhk­an tugas awam walaupun baginda akan terus “menjalanka­n urusan kerajaan dan kertas kerja rasmi seperti biasa”, tambah istana.

Pengumuman mengejutka­n itu mendapat mesej sokongan, dengan anak lelaki

Charles yang jauh, Putera Harry telah bercakap dengan bapanya dan akan melawatnya tidak lama lagi.

Bulan lalu, Charles mendapat pujian kerana bersikap terbuka tentang keadaan prostatnya, dengan doktor mengatakan lebih ramai orang awam telah tampil dengan gejala yang sama.

Baginda dibenarkan keluar dari hospital London selepas tiga malam untuk menjalani pembedahan minggu lalu.

Istana menambah bahawa raja telah memilih untuk berkongsi diagnosis kansernya “bagi mengelakka­n spekulasi dan dengan harapan ia dapat membantu memahami semua orang yang terkena kanser di seluruh dunia”.

Diagnosis itu menjadikan satu lagi barisan hadapan diraja kurang selepas pembedahan prostat Charles disusuli kemasukan ke hospital oleh Catherine, Puteri Wales.

Catherine, 42, isteri kepada anak sulung Charles dan pewaris takhta, Putera William, menjalani pembedahan perut di hospital sama tempat Charles dirawat.

Puteri itu meninggalk­an hospital Isnin lalu, pada hari yang sama dengan Charles selepas dirawat di hospital sekitar dua minggu dan mungkin tidak dapat kembali menjalanka­n tugas awam sehingga lewat Mac.

Pada masa pembedahan Catherine, Istana Kensington menegaskan keadaannya tidak berkaitan dengan kanser.

 ?? ?? RAJA CHARLES III
RAJA CHARLES III

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia