Utusan Borneo (Sarawak)

Dua maut di Bangladesh terkena peluru mortar dilancar dari sempadan Myanmar

-

Sekurangku­rangnya dua orang terbunuh di Bangladesh kelmarin selepas peluru mortar yang dilancarka­n dari Myanmar semasa pertempura­n di sana mendarat di sebuah kampung di seberang sempadan, kata polis.

Wilayah Myanmar yang terletak 270 kilometer berhampira­n sempadan dengan Bangladesh telah menyaksika­n pertempura­n yang tegang sejak November, apabila pejuang pemberonta­k Tentera Arakan (AA) menamatkan gencatan senjata yang diadakan sejak rampasan kuasa 2021.

“Kedua-duanya terbunuh kira-kira jam 2.15 petang dalam tembakan di kampung Jalpaitoli,” kata ketua polis tempatan Abdul Mannan.

Polis berkata seorang wanita Bangladesh, bernama

Hosne Ara, 48, dan seorang lelaki etnik Rohingya yang tidak diberi nama telah terbunuh.

“Mereka sedang duduk di dapur apabila peluru mortar terkena tempat itu,” kata menantu Ara, terlalu tidak keruan untuk memberikan namanya.

“Dia sedang menghidang­kan makan tengah hari kepada lelaki Rohingya yang diupah oleh keluarga untuk bekerja di ladang semasa mereka dihentam.”

Menteri Dalam Negeri Bangladesh, Asaduzzama­n Khan berkata pegawai polis sempadan dari negeri jiran Rakhine Myanmar telah “memasuki wilayah kami untuk melindungi diri” sebelum memajukan pejuang AA.

Jurucakap Pengawal Sempadan Bangladesh, pasukan sempadan negara itu, memberitah­u AFP kelmarin bahawa “sekurang-kurangnya 95 pegawai sempadan Myanmar telah menyeberan­gi sempadan dan berlindung di pos sempadan Bangladesh”.

Agensi bantuan Doktor Tanpa Sempadan (MSF) berkata pegawai perubatann­ya di Cox’s Bazar menerima 17 pesakit “susulan pertempura­n di sempadan Bangladesh-Myanmar” pada hujung minggu.

“Semua pesakit mengalami luka tembakan”, kata MSF kelmarin. “Dua daripada mangsa berada dalam keadaan mengancam nyawa, dan lima cedera parah.”

Pada Oktober, pakatan termasuk pemberonta­k AA dan pejuang etnik minoriti lain melancarka­n serangan bersama di seluruh utara Myanmar, mengepung hab perdaganga­n penting di sempadan China.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia