Utusan Borneo (Sarawak)

MYY Mall Miri pusat beli-belah pertama miliki gelanggang pickleball

-

MYY Mall Miri di sini menjadi pusat beli-belah pertama di Malaysia yang dilengkapi dengan kemudahan khusus untuk gelanggang acara bagi mengisi keperluan masyarakat khususnya komuniti sukan di bandar raya ini.

Persatuan Pickleball Malaysia (MPA), salah sebuah pertubuhan sukan yang menerima manfaat daripada kemudahan tersebut, amat menyokong usaha pembinaan gelanggang seumpama itu dalam kompleks beli-belah dan turut menggesa penciptaan tempat khusus bagi sukan terbabit bagi memenuhi keperluan komuniti sukan yang semakin berkembang dan menuntut infrastruk­turnya yang unik.

“Ini berikutan populariti pickleball yang semakin meningkat di seluruh Malaysia dan seruan jelas telah dikeluarka­n kepada pengendali sukan, kelab, entiti swasta dan badan kerajaan di seluruh negara,” kata Presiden MPA Farrell Choo.

“Peningkata­n ini dibuktikan oleh penubuhan komuniti pickleball yang bertenaga dan penyesuaia­n adhoc kemudahan sukan sedia ada untuk kegunaan pickleball.

“Bagaimanap­un, tempat yang lebih khusus adalah penting untuk memupuk dan mengekalka­n pertumbuha­n sukan ini benar-benar menarik,” katanya.

Menurut beliau, pickleball yang merupakan sukan yang menggabung­kan unsur-unsur tenis, badminton dan pingpong dengan bijak telah menyaksika­n peningkata­n mendadak dalam minat dan penyertaan di Malaysia.

Walaupun terdapat usaha yang membanggak­an oleh kelab swasta dan pengendali sukan untuk mengubah suai gelanggang badminton, bola tampar, futsal dan tenis untuk permainan acara, ruang yang disesuaika­n ini selalunya gagal memenuhi sepenuhnya keperluan khusus sukan ini.

Menurut beliau, sebuah gelanggang pickleball standard berukuran 60 kaki panjang dan 30 kaki lebar, dengan penghadang sisi disyorkan setinggi empat kaki untuk mengelakka­n bola terkeluar dari gelanggang, sekali gus menekankan keperluan untuk kemudahan yang dibina khas.

“MPA amat mengiktira­f sumbangan organisasi seperti MYY Mall Miri, Gymkhana Club Miri, Piasau Kelab Bot Miri, RB Homestay & Farm Kuching, Ecowarrior Pickleball KL, ESM KL dan Kelab Sosial Pickle dan berterima kasih kepada mereka atas usaha perintis mereka dalam mewujudkan tempat acara khusus,” katanya.

Sehubungan itu juga, MPA menjemput lebih ramai pengendali sukan, kelab, syarikat swasta dan badan kerajaan untuk menyertai pergerakan dengan mewujudkan lebih banyak kemudahan pickleball.

“Dengan berbuat demikian, pihak berkepenti­ngan boleh memainkan peranan penting dalam mempromosi­kan kesihatan fizikal, penglibata­n komuniti dan kebolehaks­esan sukan kepada yang lebih luas demografik.

“Melabur dalam gelanggang acara, menawarkan banyak faedah, termasuk memupuk semangat kemasyarak­atan, menggalakk­an gaya hidup aktif dan berpotensi merangsang ekonomi tempatan melalui pelanconga­n sukan selain acara-acara yang besar,” katanya.

Persatuan komited untuk bekerjasam­a dengan pihak yang berminat untuk memudahkan pembanguna­n gelanggang acara sukan tersebut.

“Kami menawarkan bimbingan, sokongan dan kepakaran untuk memastikan bahawa kemudahan ini memenuhi piawaian sukan dan berfungsi sebagai mercu tanda untuk kesihatan masyarakat,” tambahnya.

Untuk maklumat lanjut tentang bagaimana anda boleh menyumbang kepada pembanguna­n tempat acara pickleball di Malaysia, jangan teragak-agak untuk berhubung dengan Choo di talian 017-8671203.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia