Utusan Borneo (Sarawak)

KPDN Bahagian Limbang berjaya selesaikan 76 kes pada 2023

-

Rampasan bernilai RM345,736 membabitka­n 76 kes dengan pembayaran kompaun berjumlah RM20,500 direkodkan Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Bahagian Limbang sepanjang tahun lepas.

Ketua Cawangan KPDN Bahagian Limbang Pulnama Tarah berkata, daripada jumlah tersebut 55 kes melibatkan kesalahan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011, 13 kes di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961, tujuh kes di bawah Akta Timbang dan Sukat dan satu kes di bawah Akta Perlindung­an Pengguna 1999.

“Kesemua kes ini merekodkan nilai rampasan keseluruha­n berjumlah RM345,736 dan daripada semua tindakan ini kompaun sebanyak RM20,500 telah dikeluarka­n,” katanya ketika ditemui media di pejabat KPDN Limbang semalam.

Katanya, sebanyak 4,811 pemeriksaa­n dijalankan pegawai dan anggotanya di setiap pelosok bandar dan luar bandar di daerah Limbang dan Lawas dalam tempoh sama.

Daripada jumlah itu, 3,906 dijalankan di kawasan bandar dan 905 pemeriksaa­n lagi tertumpu di kawasan pedalaman dan luar bandar.

Kata Pulnama lagi, Skim Harga Maksimum Musim Perayaan (SHMMP) Tahun Baharu Cina (TBC) 2024 bermula kelmarin hingga 14 Februari.

Tegasnya, para peniaga perlu mematuhi peraturan ditetapkan dan tindakan tegas akan diambil terhadap peniaga yang gagal mematuhi peraturan-peraturan di bawah skim berkenaan melalui Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011.

“Kita memohon kepada para peniaga supaya mematuhi pelaksanaa­n skim ini dengan melakukan penandaan harga dan menjual tidak melebihi harga yang telah kita kuatkuasak­an.

“Sepanjang skim ini dijalankan KPDN Limbang menggerakk­an 24 pegawai terdiri daripada pegawai pemantau harga dan pegawai penguat kuasa untuk memantau dan menguatkua­sakan peraturan sepanjang skim ini,” katanya.

Pulnama berkata, pelaksanaa­n skim selama sembilan hari itu melibatkan 10 jenis barangan yang dikawal

di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencat­utan 2011.

Sepuluh barangan tersebut adalah udang putih antara 41 ekor hingga 60 ekor sekilogram, ikan bawal putih dengan berat antara 200 gram hingga 400 gram seekor,

babi hidup, daging babi termasuk perut dan lemak, kobis bulat import Indonesia dan China tidak termasuk Beijing, ubi kentang import China, bawang putih, halia tua import, lobak putih import dan lobak merah.

 ?? ?? TEGAS: Pulnama (kanan) dan pegawainya ketika memantau pelaksanaa­n SHMMP di sebuah premis perniagaan semalam.
TEGAS: Pulnama (kanan) dan pegawainya ketika memantau pelaksanaa­n SHMMP di sebuah premis perniagaan semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia