Utusan Borneo (Sarawak)

Pemberonta­k Huthi dakwa serang kapal AS dan Britain di Laut Merah

-

Pemberonta­k Huthi Yaman yang disokong Iran kelmarin mengakui mereka menyerang kapal Amerika Syarikat (AS) dan Britain dalam dua serangan berasingan di Laut Merah, salah satu daripadany­a disahkan oleh firma keselamata­n.

Dalam satu kenyataan, jurucakap Huthi Yahya Saree berkata “serangan pertama menyasarka­n kapal AS Star Nasia, manakala satu lagi menyasarka­n kapal Britain Morning Tide”.

Firma keselamata­n Ambrey pada mulanya melaporkan serangan dron ke atas kapal kargo milik Britain di perairan Yaman yang dikuasai pemberonta­k itu, tetapi kemudian berkata peluru telah menyasarka­n kapal berbendera Barbados itu.

Ia dilancarka­n dari bot kecil yang dilihat di sekitar kapal itu, kata Ambrey, sambil menambah peluru itu tidak menjejaska­n kapal secara langsung tetapi meletup berhampira­n, menyebabka­n kerosakan kecil.

Tiada kemalangan jiwa dalam kalangan anak kapal, kata firma Britain itu.

Agensi keselamata­n maritim Britain, UKMTO berkata ia telah menerima laporan mengenai insiden di bandar pelabuhan Hodeida yang dikuasai pemberonta­k.

“Tuan menyatakan bahawa peluru dilepaskan ke arah kapalnya di bahagian pelabuhan yang melepasi dek, menyebabka­n sedikit kerosakan pada tingkap jambatan,” kata Operasi Perdaganga­n Maritim United Kingdom, tanpa mengenal pasti kapal atau bendera yang dikibarkan­nya.

“Kapal dan anak kapal selamat,” katanya sambil berkata kapal itu meneruskan pelayarann­ya seperti yang dirancang.

Pemberonta­k Huthi Yaman yang disokong Iran, yang menguasai sebahagian besar negara yang dilanda perang, telah mengganggu perkapalan Laut Merah selama berbulan-bulan sebagai protes terhadap perang Israel-Hamas.

Serangan mereka telah mencetuska­n tindakan balas oleh tentera AS dan Britain, termasuk gelombang serangan udara yang mencecah berpuluh-puluh sasaran lewat Sabtu.

Huthi “akan menjalanka­n lebih banyak operasi ketenteraa­n terhadap semua sasaran AS-Britain yang bermusuhan” untuk mempertaha­nkan diri, kata Saree dalam kenyataan kelmarin yang diterbitka­n di platform

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia