Utusan Borneo (Sarawak)

Tanah runtuh di kampung lombong emas Filipina ragut tujuh nyawa

-

Sekurang-kurangnya tujuh orang terbunuh dan 31 cedera apabila tanah runtuh akibat hujan di sebuah perkampung­an perlombong­an emas di kawasan pergununga­n di selatan Filipina, kata pihak berkuasa kelmarin.

Tanah runtuh pada malam Selasa di Masara yang terletak di wilayah Davao de Oro di pulau Mindanao, kata pegawai bencana wilayah Edward Macapili kepada AFP, memusnahka­n rumah dan menimbus tiga bas dan sebuah bas mini yang sedang menunggu pekerja lombong.

Pasukan penyelamat menggali lumpur untuk mencari 48 orang yang dilaporkan hilang, termasuk sekurang-kurangnya 20 orang yang terperangk­ap di dalam kenderaan.

Sekurang-kurangnya 28 penumpang berada di dalam kenderaan ketika tanah runtuh, tetapi lapan berjaya menyelamat­kan diri tanpa kecederaan melalui tingkap sebelum lumpur menimbus mereka, kata Macapili.

Bas dan bas mini itu berada di luar lombong emas yang dikendalik­an oleh syarikat Filipina, Apex Mining di mana mereka menghantar dan mengambil pekerja.

Laporan awal mengatakan dua bas telah ditimbus oleh tanah runtuh, tetapi dalam kenyataan kelmarin Apex Mining menyatakan tiga bas 60 tempat duduk dan sebuah mas mini berkapasit­i 36 orang telah terjejas.

Bas keempat telah berlepas sebelum lumpur membanjiri kawasan itu, kata firma itu sambil menambah bahawa 62 pekerja selamat manakala 45 hilang.

Tanah runtuh menjadi ancaman kerap di negaranega­ra kepulauan berikutan kawasan pergununga­n, hujan lebat dan penebangan hutan untuk perlombong­an, perladanga­n yang menebang dan membakar dan pembalakan haram.

Setiausaha Sains dan Teknologi, Renato Solidum berkata sejak beberapa bulan kebelakang­an ini, beberapa gempa bumi besar telah menjejaska­n kestabilan rantau ini.

“Setiap kali gempa bumi besar, kami bimbang tentang tanah runtuh jika hujan turun,” kata Solidum pada taklimat bencana yang dihadiri Presiden Ferdinand Marcos.

Video dari udara menunjukka­n lumpur coklat yang dalam menuruni sisi gunung berhutan sehingga ke perkampung­an di bawah, di mana rumah-rumah telah musnah.

Kawasan di atas tanah runtuh nampaknya telah dibersihka­n untuk tanaman.

Pasukan penyelamat dari seluruh wilayah telah dikerahkan untuk membantu di kawasan bawah lumpur, kata Macapili.

“Kami mempunyai peralatan tetapi kami mencari secara manual kerana menggali menggunaka­n jentera berbahaya memandangk­an kami tidak tahu jika ada orang yang terperangk­ap di bawah runtuhan,” katanya. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? TANAH RUNTUH: Gambar diambil daripada Facebook Office of the Provincial Fire Marshal (OPFM) Davao de Oro kelmarin menunjukka­n pekerja penyelamat menjalanka­n operasi menyelamat di kawasan tanah runtuh di Maco, Davao de Oro.
— Gambar AFP TANAH RUNTUH: Gambar diambil daripada Facebook Office of the Provincial Fire Marshal (OPFM) Davao de Oro kelmarin menunjukka­n pekerja penyelamat menjalanka­n operasi menyelamat di kawasan tanah runtuh di Maco, Davao de Oro.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia