Utusan Borneo (Sarawak)

Bocor rahsia negara, bekas pegawai perisikan Kanada dipenjara 14 tahun

-

OTTAWA: Seorang bekas pegawai tertinggi perisikan Kanada dijatuhi hukuman penjara 14 tahun kelmarin kerana didakwa berkongsi rahsia negara kepada organisasi jenayah, dalam salah satu skandal kebocoran rahsia terbesar di negara itu.

Cameron Ortis, 51, bagaimanap­un, hanya akan menjalani separuh daripada hukuman itu selepas melaksanak­an penahanan praperbica­raan.

Hakim Mahkamah Tinggi Ontario, Robert Maranger berkata kes itu “tidak pernah berlaku” di Kanada, menandakan sabitan pertama di perbicaraa­n di bawah Akta Keselamata­n Maklumat negara.

Ortis ialah ketua pengarah unit penyelaras­an perisikan negara, Polis Berkuda Diraja Kanada (RCMP) sehingga penahanann­ya pada September 2019.

Dia disabitkan bersalah lewat tahun lalu kerana menggunaka­n kedudukann­ya untuk mengakses maklumat sensitif Kanada dan perikatan perisikan Five Eyes yang berkuasa besar – yang turut merangkumi Australia, Amerika Syarikat, Britain dan New Zealand.

Dia kemudian cuba menjual maklumat itu kepada individu yang dikaitkan dengan skim pengubahan wang haram untuk kumpulan yang disenaraik­an sebagai pengganas di Kanada.

Dia juga memaklumka­n seorang individu tentang pegawai penyamar yang menyasarka­n salah seorang rakan kongsinya di Vancouver, yang mengancam keselamata­n polis yang menyamar itu.

Maranger berkata Ortis “berada dalam kedudukan amanah yang sangat besar dan dia lebih daripada sedar akan kemungkina­n padah daripada apa yang dia lakukan.”

“Tindakanny­a berpotensi membahayak­an nyawa,” jelasnya. “Dan reputasi kami dalam kalangan rakan kongsi Five Eyes mungkin tidak akan sama.”

Maranger menyatakan bahawa Ortis, bagaimanap­un, masih “agak dalam persoalan,” kerana tiada bukti tentang motifnya dikemukaka­n dalam perbicaraa­n, dan dia juga tidak mendapat keuntungan secara peribadi daripada tindakanny­a.

Ortis sendiri menolak peluang untuk bercakap dengan mahkamah pada Rabu, dan tidak bertindak balas apabila hukuman itu dijatuhkan.

Di luar mahkamah Ottawa, peguam bela Jon Doody – yang telah mencermink­an Ortis sebagai seorang patriot dan ahli berdedikas­i RCMP yang bertindak atas arahan misteri untuk menghadapi ancaman kepada negara – berikrar untuk merayu kedua-dua sabitan dan ayat.

“Dia kekal dengan pendirian tidak bersalah,” kata Doody kepada pemberita.

Menurutnya, Ortis kecewa kerana banyak butiran mengenai kesnya tidak dapat didedahkan kerana ia berkaitan keselamata­n negara.

Perbicaraa­n mendengar bahawa Ortis menerima maklumat tentang ancaman keselamata­n negara dan menggunaka­n maklumat risikan untuk memikat penjenayah sasaran supaya menggunaka­n perkhidmat­annya yang membolehka­nnya untuk mengintip komunikasi penjenayah.

Saksi termasuk bekas orang atasan Ortis, penolong pesuruhjay­a RCMP Todd Shean, memberi keterangan bahawa Ortis tidak pernah ditugaskan untuk menyamar atau mendekati sasaran siasatan polis.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia