Utusan Borneo (Sarawak)

Iran hukum mati pembunuh pengarah filem terkenal

-

Mahkamah Iran telah menjatuhka­n hukuman mati terhadap seorang lelaki kerana membunuh seorang pengarah filem terkenal Dariush Mehrjui dan isterinya beberapa bulan lepas di rumah mereka berhampira­n Tehran, kata pihak kehakiman kelmarin.

Mehrjui, seorang pengarah berusia 83 tahun yang terlibat dengan gelombang baharu sinema Iran, telah ditikam hingga mati bersama dengan isterinya Vahideh Mohammadif­ar pada Oktober di rumah mereka di Karaj, barat ibu kota Iran.

Pembunuh yang disabitkan, ditangkap beberapa hari selepas serangan, merupakan bekas pekerja Mehrjui yang “mempunyai dendam terhadap si mati berkaitan dengan isu kewangan”, kata ketua hakim bagi wilayah Alborz, Hossein Fazeli-Harikandi, sebelum ini.

Tiga orang lagi didakwa dalam kes bagi peranan mereka dalam merancang dan membantu pembunuhan, tambah beliau.

Kelmarin, laman sesawang kehakiman Mizan Online menyatakan mahkamah menjatuhka­n hukuman mati kepada pembunuh sejajar dengan undang-undang Islamik bagi pembalasan, dikenali sebagai undang-undang “qisas”.

Dia didapati bersalah bagi “pembunuhan yang dirancangk­an ke atas Mehrjui dan Mohammadif­ar”, Mizan memetik Fazeli-Harikandi sebagai berkata.

Beliau menambah bahawa permohonan bagi undangunda­ng balasan muncul di atas permintaan keluarga Mehrjui.

Defendan lain menerima hukuman meliputi dari hukuman penjara selama lapan hingga 36 tahun, menurut Fazeli-Harikandi.

Bagaimanap­un, keputusan tersebut bukan muktamad dan boleh dirayu di Mahkamah Agung, tambah Mizan.

Selepas kematian Mehrjui, penghormat­an diterima bagi menyambut kerja pengarah peneraju, prosedur dan penulis skrin, yang sepanjang karier selama enam dekad telah berdepan dengan penapisan sebelum dan selepas revolusi Islamik 1979.

Pengarah itu dikenali dengan drama metaforik 1969 “The Cow” termasuk komedi gelapnya tahun 1990 “Hamoun” menunjukka­n tempoh 24 jam dalam kehidupan seorang intelektua­l yang terseksa akibat perceraian dan kebimbanga­n psikologi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia