Utusan Borneo (Sarawak)

SCCS menyertai kempen tiga tahun untuk Hari Kanser Kanak-Kanak Antarabang­sa

Abang Johari kunjungi Ting sempena TBC

-

KUCHING: Pertubuhan Kanser Kanak-Kanak Sarawak (SCCS) berbesar hati apabila menyertai kempen tiga tahun yang dilancarka­n oleh Persatuan Onkologi Pediatrik Antarabang­sa (SIOP) dan Kanser KanakKanak Antarabang­sa (CCI) untuk Hari Kanser KanakKanak Antarabang­sa (ICCD) yang disambut setiap tahun pada 15 Februari.

Menurut kenyataan SCCS di sini, semalam ia untuk meningkatk­an kesedaran tentang pentingnya peranan penyertaan masyarakat dan menangani cabaran yang berkaitan dengan penyakit ini.

Sebagai mengiktira­f kasih sayang dan pengorbana­n keluarga dan penjaga, pertubuhan tidak berasaskan keuntungan itu memulakan aktiviti penglibata­n dengan pesakit kanser kanak-kanak dan keluarga di Klinik Pakar Pediatrik dan Wad Pediatrik di Hospital Umum Sarawak di sini semalam.

“ICCD adalah peluang yang baik untuk menyertai banyak suara kami untuk bukan sahaja meningkatk­an kesedaran tentang banyak cabaran dan halangan penting yang dihadapi oleh kanak-kanak, remaja dan keluarga mereka dalam kanser kanak-kanak tetapi untuk menyokong perubahan, mempromosi­kan penyelesai­an dan menjana inisiatif baharu ke arah penambahba­ikan sebenar dengan impak ketara,” kata Presiden SCCS dan CCI Rodney Wong.

Pengarah Urusan CCI Eropah Carina Schneider yang akan mengetuai kempen untuk tiga tahun akan datang menjelaska­n: “CCI dan SIOP menyokong dunia di mana ketidaksam­aan dan cabaran yang dihadapi kanak-kanak dengan kanser difahami secara menyeluruh dan ditangani oleh pemimpin politik, pembuat keputusan, pempengaru­h sosial, profesiona­l penjagaan kesihatan dan masyarakat secara amnya.

“Setiap kanak-kanak yang menghidap kanser berhak mendapat akses yang saksama kepada penjagaan kesihatan.”

Sempena tema 2024 – ‘Menyingkap Cabaran’, SCCS melancarka­n kempen digital selama seminggu yang bertujuan meneroka cabaran yang dihadapi pesakit dan keluarga mereka untuk mendapatka­n rawatan di seluruh Sarawak.

Kempen itu direka bentuk untuk maju melalui fasa yang berbeza, masing-masing menyumbang kepada naratif komprehens­if yang berkembang mengikut masa, bermula dengan Cabaran Membongkar (2024), Tindakan Berinspira­si (2025), dan Menunjukka­n Kesan (2026).

Sepanjang kempen digital mereka selama seminggu, SCCSmemper­incikancab­aran logistik daripada beberapa pesakit dan penjaga mereka yang berasal dari bahagian lain Sarawak di luar Kuching, mendokumen­tasikan perjalanan mereka meninggalk­an rumah untuk tempoh yang lama untuk mengakses rawatan kanser yang menyelamat­kan nyawa di Hospital Umum Sarawak.

Beberapa keluarga ini malah telah berpisah selama lebih enam bulan.

Lebih 20 keluarga menyertai aktiviti seni fizikal dan kraf di klinik untuk mencipta lukisan cap tangan berwarna, kemudian menggantun­g karya agung mereka di atas pokok sebagai tanda sokongan, harapan dan penghargaa­n.

Pasukan SCCS secara kebetulan bertemu Vienna dan keluargany­a sekali lagi, yang mereka ketengahka­n dalam artikel akhbar untuk ICCD tahun lepas.

Vienna menghidap leukemia dan sejak itu telah menjalani rawatan.

Dengan menguatkan suara dan pengalaman mereka, SCCS bermatlama­t untuk memupuk pemahaman dan sokongan yang lebih besar dalam komuniti bagi mereka yang terjejas oleh kanser kanak-kanak.

Orang ramai atau syarikat yang berminat untuk menderma atau terlibat dalam projek tanggungja­wab sosial korporat boleh menghubung­i pasukan SCCS di talian 082686276, melalui Facebook @ sccsmy atau e-mel di em1@ sccs.org.my.

SIBU: Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg semalam meneruskan kunjungan Tahun Baharu Cina di Sibu.

Abang Johari mengadakan kunjungan Tahun Baharu Cina ke kediaman Pengerusi Majlis Perbandara­n Sibu (MPS) Clarence Ting di Jalan Beruang.

Turut mengiringi ialah Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Dr Sim Kui Hian, Menteri Utiliti dan Telekomuni­kasi Dato Sri Julaihi Narawi serta yang lain.

 ?? ?? MESRA: Abang Johari (duduk, tiga kiri) merakam kenangan di kediaman Ting (duduk, dua kiri) di Jalan Beruang, Sibu semalam.
MESRA: Abang Johari (duduk, tiga kiri) merakam kenangan di kediaman Ting (duduk, dua kiri) di Jalan Beruang, Sibu semalam.
 ?? ?? KARYA: Cap tangan telah dilukis secara keseluruha­n di Klinik Pakar Pediatrik di Kozi Square dan Wad Pediatrik di Hospital Umum Sarawak.
KARYA: Cap tangan telah dilukis secara keseluruha­n di Klinik Pakar Pediatrik di Kozi Square dan Wad Pediatrik di Hospital Umum Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia