Utusan Borneo (Sarawak)

Kepakaran warga KSM bangunkan MySPIKE cermin kecekapan perkhidmat­an

-

PUTRAJAYA: Kepakaran warga Kementeria­n Sumber Manusia (KSM) dalam membangunk­an Sistem Pengurusan Integrasi Kemahiran Malaysia (MySPIKE) dilihat sebagai cerminan kecekapan penyampaia­n perkhidmat­an, kata Menteri Sumber Manusia Steven Sim Chee Keong.

Berbangga dengan kelebihan yang dimiliki warga KSM, Sim ketika berucap pada majlis Perhimpuna­n Bulanan KSM di sini semalam berkata warga kerja merupakan aset berharga dimiliki KSM.

“Dulu orang ingat penjawat awam tidak boleh bangunkan sendiri apa-apa sistem. Jadi kita (kerajaan) kena lantik kontraktor.

“Tetapi sebenarnya penjawat awam adalah pelaksana, pemikir dan perangka strategi. Kebolehan-kebolehan ini ada dalam perkhidmat­an awam. Kita harus beri peluang kepada mereka,” katanya dan menambah kepakaran warga KSM itu menjimatka­n perbelanja­an kerajaan sebanyak

RM8 juta.

MySPIKE merupakan platform tunggal yang digunakan dalam proses pentauliah­an program, perakuan personel, pendaftara­n pelajar, verifikasi penilaian dan persijilan keseluruha­n agensi

Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) yang mengguna pakai Sistem Persijilan Kemahiran Malaysia (SPKM).

Bagi meningkatk­an pencapaian perkhidmat­an KSM, Sim mengajak warga kementeria­n itu untuk mengaplika­sikan falsafah Ren dan Li yang merupakan kepercayaa­n masyarakat Cina, dalam melaksanak­an tugasan harian.

Memetik pemikiran diasaskan oleh Kung Fu Tze untuk meningkatk­an moral dan menjaga etika manusia, Sim berkata Ren bermaksud kasih sayang dan perikemanu­siaan manakala Li bermaksud tatacara atau kesusilaan.

Pada majlis itu, Sim turut mengalukan Ketua Setiausaha KSM Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud, yang memulakan tugasnya secara rasmi pada 23 Januari lepas. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? BERSAMA MEDIA: Steven Sim ditemui media pada Majlis Perhimpuna­n Bulanan Kementeria­n Sumber Manusia semalam. Turut kelihatan Abdul Rahman (kiri) dan Khairul Dzaimee (kanan).
— Gambar Bernama BERSAMA MEDIA: Steven Sim ditemui media pada Majlis Perhimpuna­n Bulanan Kementeria­n Sumber Manusia semalam. Turut kelihatan Abdul Rahman (kiri) dan Khairul Dzaimee (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia