Utusan Borneo (Sarawak)

UCA Sibu sambut baik usaha kerajaan negeri ambil alih Pelabuhan Bintulu

-

SIBU: Gabungan Persatuan Cina (UCA) Sibu menyambut baik usaha kerajaan negeri mengambil alih Pelabuhan Bintulu daripada kerajaan persekutua­n menjelang Jun tahun ini.

Presiden UCA Sibu Lau Ing Siong berkata, pengambila­lihan pelabuhan itu akan memberi banyak peluang keemasan kepada Sibu serta kawasan tengah terutama dari segi ekonomi.

“Bersama-sama dengan Lebuh Raya Pan Borneo yang telah siap, yang memakan masa dua hingga tiga jam dari Sibu, akan memberikan peluang keemasan bagi Sibu.

“Ini amat berfaedah kepada eksport komoditi terutamany­a kepada pasaran China yang besar,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Makan Malam Tahun Baharu Cina anjuran UCA Sibu, barubaru ini.

Menurut Lau, ini akan memberi peluang besar untuk penanaman dan eksport buah-buahan seperti nanas, nangka dan durian Musang King serta tanaman komoditi lain secara komersial atau besar-besaran, tanpa perlu risau tentang laluan eksport dan mencari pasaran.

Beliau juga berkata, dengan pemindahan ibu kota Indonesia ke Kalimantan yang hanya 500km dari Sibu, juga memberikan peluang bersejarah untuk wilayah tengah dan Sibu.

“Kami mengharapk­an projek yang dirancang dengan baik daripada kerajaan Sarawak dan kerjasama penuh dengan kerajaan persekutua­n,” jelasnya.

Sementara di peringkat global, Lau berkata Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI) yang juga dikenali sebagai Laluan Sutera Baharu oleh negara China turut menawarkan kelebihan yang besar kepada negara yang mengambil bahagian.

“Kami percaya Perdana Menteri Datuk Seri Dr Anwar Ibrahim memegang idea dan konsep bernas yang boleh memberi kesan positif kepada pembanguna­n di Sibu,” ujarnya.

Di samping itu katanya,

UCA Sibu juga mempunyai perancanga­n untuk menganjurk­an acara perayaan yang turut melibatkan masyarakat Melayu dan Dayak di sini.

Namun ujar Lau, untuk menganjurk­an acara perayaan seperti itu melibatkan kos yang besar dan UCA mempunyai sumber kewangan yang terhad.

“Kita memohon sokongan dan bantuan daripada semua menteri dan wakil rakyat untuk menjayakan acara yang bermakna ini,” tambah beliau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia