Utusan Borneo (Sarawak)

Sepanyol rampas empat tan kokain di Atlantik

Selepas menahan sebuah bot laju di luar Pulau Canary, empat anggota krunya ditangkap

-

BARCELONA: Polis Sepanyol kelmarin merampas lebih empat tan kokain dari sebuah bot di luar Pulau Canary di Atlantik dan menangkap empat anggota krunya.

Bot laju separa tegar yang membawa kokain dari Amerika Selatan dikesan kira-kira 500 batu nautika (920 kilometer) di selatan kepulauan Sepanyol, yang terletak di luar pantai barat laut Afrika.

Operasi telah dijalankan dengan kerjasama Agensi Jenayah Negara di Britain dan Agensi Penguatkua­saan Dadah Amerika Syarikat, kata polis dan kastam Sepanyol dalam kenyataan bersama.

Polis berkata bot itu kemungkina­n telah beroperasi sendirian.

“Jenis bot ini, ketika digunakan di Atlantik, memerlukan bantuan yang kerap untuk dibekalkan dengan air dan makanan termasuk minyak, bekalan yang dihantar oleh bot sukan, nelayan atau separa tegar yang lain daripada jenis yang sama,” kata kenyataan itu.

“Operasi masih terbuka dan kehadiran yang mungkin di kawasan kapal lain yang mungkin terlibat telah disiasat, maka operasi baharu tidak boleh diputuskan.”

Empat kru yang ditahan adalah dari Romania, Sepanyol, Moldova dan Maghribi.

Sepanyol merupakan salah satu pintu masuk utama dadah ke Eropah berdasarka­n hubungan rapat dengan Amerika Latin, yang merupakan sumber utama untuk kokain, dan kedekatann­ya dengan Maghribi, sumber utama untuk resin ganja.

Pada malam Jumaat, dua anggota polis terkorban apabila bot peronda mereka dilanggar oleh bot laju yang dikemudi oleh pengedar dadah di luar pelabuhan selatan Barbate, 70 kilometer (40 batu) barat Algeciras.

Lapan orang ditangkap bagi insiden tersebut, yang turut menyebabka­n dua anggota polis tercedera. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? RAMPASAN BESAR: Gambar menunjukka­n bot laju membawa lebih empat tan kokain yang ditahan oleh polis Sepanyol di luar Pulau Canary di Atlantik kelmarin.
— Gambar AFP RAMPASAN BESAR: Gambar menunjukka­n bot laju membawa lebih empat tan kokain yang ditahan oleh polis Sepanyol di luar Pulau Canary di Atlantik kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia