Utusan Borneo (Sarawak)

Mayat tebusan mungkin disimpan di hospital Gaza: Tentera Israel

-

BAITULMUQA­DDIS: Tentera Israel kelmarin mendakwa beberapa mayat tebusan mungkin telah disimpan di sebuah hospital di selatan Gaza, selepas pasukan tentera memasuki fasiliti yang menurut para medik telah “dikepung” selama sebulan.

Tentera Israel berkata anggotanya telah terlibat dalam satu “operasi tepat dan terhad” di dalam hospital Nasser di bandar Khan Yunis, selepas pertempura­n sengit antara tentera dan Hamas di sekitar fasiliti tersebut.

“Kami mempunyai maklumat yang boleh dipercayai dari beberapa sumber, termasuk dari tebusan yang dibebaskan, menyatakan bahawa Hamas menahan tebusan di fasiliti hospital Nasser,” kata tentera Israel dalam satu kenyataan.

Kementeria­n kesihatan di Gaza yang diperintah oleh Hamas melaporkan ribuan orang yang mendapatka­n perlindung­an di hospital, termasuk pesakit, telah diarahkan untuk pergi sejak beberapa hari lepas.

Seorang jururawat memberitah­u AFP mengenai tembakan penembak tepat, kumbahan dalam bilik kecemasan dan kekurangan air minuman.

Tentera Israel yang beroperasi di sekitar Semenanjun­g Gaza telah beberapa kali menyerbu hospital, menegaskan fasiliti itu telah digunakan sebagai pusat arahan oleh Hamas. Hamas menafikan tuduhan sebegitu.

Kelmarin, tentera Israel memetik anggaran pihak perisikan dan maklumat dari kawasan tersebut, menyatakan “lebih 85 peratus fasiliti perubatan utama di Gaza telah digunakan oleh Hamas bagi operasinya”.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan bahawa hospital Nasser adalah sebuah fasiliti kritikal “bagi semua rakyat Gaza”, di mana hanya minoriti hospital yang malah separuh beroperasi.

Ketua WHO Tedros Adhanom Ghebreyesu­s pada Rabu berkata beliau telah “dimaklumka­n” oleh laporan dari hospital Nasser, yang beliau nyatakan sebagai “tulang belakang bagi sistem kesihatan di selatan Gaza”.

Agensi itu dinafikan akses ke fasiliti tersebut sejak beberapa hari lepas dan telah putus hubungan dengan kakitangan di sana, Tedros menulis dalam platform X.

Kementeria­n kesihatan Gaza telah menggambar­kan situasi di Nasser sebagai “malapetaka”, dengan kakitangan yang tidak mampu untuk memindahka­n mayat ke rumah mayat kerana risiko yang terlibat.

Pihaktente­raberkata“misinya adalah bagi memastikan hospital Nasser meneruskan fungsi pentingnya untuk merawat pesakit Gaza”.

Pada 7 Oktober Hamas melancarka­n serangan yang tidak dijangkaka­n, menyebabka­n kematian kirakira 1,160 orang di Israel, kebanyakan­nya warga awam, menurut kiraan AFP.

Pejuang Hamas turut menahan kira-kira 250 orang sebagai tebusan. Kira-kira 130 daripada mereka masih dalam tahanan di Gaza, termasuk 29 yang dipercayai meninggal dunia, menurut pegawai Israel.

Pada awal minggu ini pasukan tentera Israel menyelamat­kan dua tebusan dari bandar Rafah di selatan Gaza ketika pengeboman yang membunuh kira-kira 100 orang, menurut kementeria­n kesihatan Gaza. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia