Utusan Borneo (Sarawak)

Lukaku selamatkan maruah AS Roma

Penyerang Belgium itu ledakkan gol penyamaan untuk mengikat Feyenoord 1-1 dalam aksi pertama kalah mati Liga Europa Pemain pertahanan itu cuba menahan saya tetapi saya tahu saya lebih kuat daripadany­a jadi saya mendapat bola. Apabila peluang datang, kamu

- Romelo Lukaku Penyerang AS Roma

PARIS: Romelu Lukaku menjaringk­an gol penyamaan untuk memberi Roma keputusan seri 1-1 di tempat lawan Feyenoord dalam pusingan pertama kalah mati Liga Europa semalam.

Di Rotterdam, Igor Paixao menanduk masuk untuk meletakkan tuan rumah, Feyenoord di hadapan dalam masa tambahan separuh masa pertama.

Tetapi pada minit ke-67, Lukaku menerima hantaran lintang dengan bahunya untuk menghantar bola masuk ke dalam jaring.

“Pemain pertahanan itu cuba menahan saya tetapi saya tahu saya lebih kuat daripadany­a jadi saya mendapat bola,” kata Lukaku kepada UEFA.com.

“Apabila peluang datang, kamu perlu menjaringk­an gol - dan itulah yang kami lakukan.”

Ia menandakan gol ke-21 dia dalam 18 penampilan terakhirny­a di Liga Europa.

“Kedua-dua pasukan mencipta banyak peluang dan melakukan banyak cubaan,” kata jurulatih Feyenoord, Arne Slot. “Kadang-kadang kami lebih baik, kadang-kadang mereka lebih baik.”

Di padang lain, sepasang pemain veteran Argentina meledak gol lewat untuk memberikan kemenangan kepada pasukan mereka.

Mauro Icardi melepaskan rembatan dari tepi kotak penalti pada masa tambahan untuk membolehka­n Galatasara­y menang 3-2 di tempat sendiri ke atas Sparta Prague selepas pasukan Czech

itu bangkit dua kali daripada ketinggala­n satu gol.

Di Lisbon, Angel di Maria, menyempurn­akan penalti kedua permainan semasa tujuh minit masa tambahan untuk memberikan Benfica kemenangan 2-1 ke atas Toulouse.

AC Milan menewaskan Rennes 3-0 dengan pemain tengah England, Ruben Loftus-Cheek menjaringk­an dua gol menerusi tandukan dan Rafael Leao melengkapk­an persembaha­n dominan di tempat sendiri selepas gandingan kemas dengan Theo Hernandez.

“Saya telah berusaha untuk mencapai kedudukan yang betul untuk menjaringk­an gol dan ia berjalan lancar sekarang,” kata Loftus-Cheek. “Malam yang luar biasa di rumah.”

Di Hamburg, Iliman Ndiaye menyangka dia telah mendapatka­n kemenangan minit akhir untuk Marseille tetapi jaringan Eguinaldo pada masa kecederaan menyelamat­kan satu mata untuk pasukan bawahan Ukraine, Shakhtar Donetsk dalam keputusan seri 2-2.

Marseille, yang menang sekali tahun ini hanya semasa menentang Thionville, pasukan divisyen kelima dalam Piala Perancis, dua kali hampir untuk menamatkan kemarau kemenangan.

Pierre-Emerick Aubameyang

meletakkan pasukan pelawat di hadapan selepas 64 minit dengan sepakan voli separuh masa pertama, tetapi empat minit kemudian Mykola Matviyenko merembat masuk selepas Marseille gagal menyempurn­akan sepakan percuma.

Aubameyang kemudian melorong untuk Ndiaye memulihkan kedudukan dengan masa yang semakin suntuk. Kali ini pendahulua­n hanya bertahan selama tiga minit sebelum Eguinaldo menanduk masuk.

“Kami kecewa kerana mendahului dua kali, tetapi membenarka­n kemenangan hilang,” kata pemain pertahanan Marseille, Samuel Gigot.

“Kami tidak berpuas hati dengan keputusan itu kerana kami mahu menang. Saya rasa kami layak menang dengan persembaha­n kami,” kata pemain pertahanan Shakhtar, Yukhym Konoplia.

16 pasukan yang beraksi di pusingan penentuan sedang berebut untuk menyertai lapan pasukan yang sudah layak ke pusingan 16 terakhir. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? GOL PENYAMAAN: Lukaku (dua kiri) meraikan gol jaringanny­a pada perlawanan pertama pusingan kalah mati di antara Feyenoord Rotterdam dan AS Roma di Stadium De Kuip di Rotterdam.
— Gambar AFP GOL PENYAMAAN: Lukaku (dua kiri) meraikan gol jaringanny­a pada perlawanan pertama pusingan kalah mati di antara Feyenoord Rotterdam dan AS Roma di Stadium De Kuip di Rotterdam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia