Utusan Borneo (Sarawak)

Seramai 479 pemain badminton remaja sertai kejohanan Sarawak Energy 2024

-

KUCHING: Kejohanan Badminton Remaja Sarawak Energy 2024 Liga Kuching barubaru ini menarik penyertaan 479 pemain badminton remaja dari seluruh Sarawak.

Dihoskan di Dewan Persatuan Badminton Sarawak, acara itu menyediaka­n platform kompetitif untuk bakat golongan muda mempamerka­n kemahiran mereka.

Kejohanan Badminton Junior Sarawak Energy yang dianjurkan setiap tahun bertujuan untuk memupuk semangat untuk badminton dan memupuk pembanguna­n bakat muda dalam sukan itu.

Kejohanan tahun ini bukan sahaja menunjukka­n minat yang tinggi dalam kalangan belia terhadap sukan badminton tetapi juga menonjolka­n potensi atlet baharu muncul dalam negeri.

Kejohanan itu menampilka­n pertanding­an merentasi pelbagai kategori, termasuk Perseorang­an Lelaki, Perseorang­an Perempuan, Beregu Lelaki dan Beregu Perempuan, merangkumi kumpulan umur Bawah 12, Bawah 14, Bawah 16, Bawah 18 dan Bawah 21.

Perlawanan dipertandi­ngkan menggunaka­n sistem 21 mata, terbaik daripada tiga permainan.

Dalam kategori Perseorang­an Lelaki Bawah 12 Tahun, Danice Tchin dan Beldrick Anyum Bayan dari Persatuan Badminton Sarawak (SBA) masing-masing muncul juara dan naib juara.

Rosella Tania dinobatkan sebagai juara dalam kategori Perseorang­an Perempuan Bawah 12 Tahun, bersama Samantha Kong sebagai naib juara.

Athan Yang memenangi kategori Perseorang­an Lelaki

Bawah 14 Tahun manakala dalam kategori Perseorang­an Perempuan Bawah 14 Tahun, Brenda Jong adalah juara.

Athan Yang dan Noel Liew dinobatkan sebagai juara dalam kategori Beregu Lelaki Bawah 14 Tahun.

Eunice Chong dan Qiez Nur Marsyiella pula memenangi kategori Beregu Perempuan Bawah 14 Tahun.

Jack Huong ialah pemenang kategori Perseorang­an Lelaki Bawah 16 Tahun, manakala Janice Tchin memenangi kategori Perseorang­an Perempuan Bawah 16 tahun.

Lee Zi Yang dan Jack Huong dinobatkan sebagai juara kategori Beregu Lelaki Bawah 16 Tahun dan dalam kategori Beregu Perempuan Bawah 16 tahun, juara Janice Tchin dan Megan Tan.

Eric Choo memenangi kategori Perseorang­an Lelaki

Bawah 18 Tahun manakala Kategori Beregu Lelaki Bawah 18 tahun menyaksika­n Alexander Lee Wei dan Tan Han Fong sebagai pemenang.

Lagi, Goh Shun Huat memenangi kategori Perseorang­an Lelaki Bawah 21 Tahun dan Kashley Kho juara kategori Perseorang­an Perempuan Bawah 21 Tahun.

Gandingan Pui Wee Young dan Felix Fong memenangi kategori Beregu Lelaki Bawah 21 Tahun manakala dalam kategori Beregu Perempuan Bawah 21 Tahun, Kashley Kho dan Sim Jia Min menjadi juara.

Semasa majlis anugerah itu, Pengurus Kanan Sarawak Energy Chou Yeng Khai dan Jason Yeo menganuger­ahkan hampir RM12,000 hadiah wang tunai dan pingat kepada pemenang.

 ?? ?? SYABAS: Para peserta Kejohanan Badminton Remaja Sarawak Energy merakamkan gambar kenangan bersama.
SYABAS: Para peserta Kejohanan Badminton Remaja Sarawak Energy merakamkan gambar kenangan bersama.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia