Utusan Borneo (Sarawak)

Wanita warga Filipina, kanak-kanak OKU rentung dalam kebakaran di Bintulu

-

BINTULU: Seorang wanita warga Filipina dan seorang kanak-kanak lelaki rentung dalam kebakaran dua unit rumah teres berkembar dua tingkat di Fortune Park, Jalan Tanjung Batu di sini, pagi semalam.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Zon 5 Bintulu Wan Kamarudin Wan Ahmad berkata, mayat wanita berusia 40 tahun dan kanak-kanak kelainan upaya (OKU) terbabit ditemui di tingkat atas rumah sewa pertama yang musnah sepenuhnya dalam kebakaran itu.

Manakala, sepuluh penyewa lain dilaporkan berjaya keluar menyelamat­kan diri dalam insiden itu, katanya.

“Sepasukan anggota bomba dari Balai

Bomba dan Penyelamat (BBP) Bintulu digerakkan ke lokasi setelah menerima panggilan kecemasan sekitar jam 4.05 pagi untuk menjalanka­n kerja-kerja menyelamat dan memadam kebakaran,” katanya.

Setibanya di lokasi ujarnya, pasukan bomba mendapati berlaku kebakaran melibatkan dua unit rumah yang mana rumah pertama musnah 100 peratus, manakala rumah kedua musnah 20 peratus.

Tambah Wan Kamarudin, pasukan bomba kemudianny­a memulakan kerjakerja memadam kebakaran menggunaka­n satu aliran dua nozel dan satu aliran salur bantu mula dengan sumber air diperolehi dari pili bomba berdekatan.

“Setelah lebih setengah jam bertungkus­lumus memadam kebakaran, api akhirnya berjaya dikawal sekitar jam 4.43 pagi,” katanya.

Menurutnya, sejurus api berjaya dikawal, pasukan bomba menjalanka­n pemeriksaa­n ke tingkat atas rumah pertama dan menjumpai mayat kedua-dua mangsa yang rentung dipercayai terperangk­ap dalam kebakaran itu.

Mayat kedua-dua mangsa katanya, kemudianny­a diserahkan kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk dibawa ke Unit Forensik Hospital Bintulu bagi tujuan bedah siasat.

 ?? ?? MUSNAH: Keadaan dua unit rumah yang musnah dalam kebakaran yang turut meragut dua nyawa di Bintulu, pagi semalam.
MUSNAH: Keadaan dua unit rumah yang musnah dalam kebakaran yang turut meragut dua nyawa di Bintulu, pagi semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia