Utusan Borneo (Sarawak)

Postecoglo­u tolak khabar angin calon berpotensi untuk menggantik­an Klopp

-

Jurulatih Tottenham, Ange Postecoglo­u kelmarin menolak khabar angin bahawa dia boleh menggantik­an Jurgen Klopp di kelab pendahulu Liga Perdana, Liverpool, dengan mengatakan khabar angin itu “tidak menarik minatnya.”

Bulan lalu, Klopp membuat pengumuman mengejutka­n bahawa dia akan meletak jawatan pada penghujung musim ini berikutan perkhidmat­an sembilan tahun.

Jurulatih Bayer Leverkusen Xabi Alonso, yang telah bermain di Liverpool selama lima tahun, telah dikhabarka­n untuk kembali ke Merseyside.

Laporan media British telah mencadangk­an bahawa pengurus Australia yang berpengala­man, Postecoglo­u juga berada dalam senarai pendek nama yang disediakan oleh Liverpool untuk mengisi salah satu jawatan terunggul dalam bola sepak dunia.

Tetapi dia menegaskan satusatuny­a tumpuannya sekarang adalah untuk memastikan Tottenham, yang kini di tempat keempat dalam carta Liga Perdana, menamatkan musim ini sekuat mungkin pada musim pertamanya bersama kelab

London itu.

“Sayamungki­nberadadal­am senarai pendek? Saya tidak fikir saya mahu mengatakan apaapa tentangnya kerana itu tidak memasuki ruang otak saya sebagai keutamaan dalam hidup dan kerjaya saya sekarang,” katanya menjelang perlawanan di tempat sendiri menentang Wolves hujung minggu ini.

“Yalah, saya baru bermula di Spurs. Bukan sekadar merasa - saya sebetulnya baharu. Saya baru berada di sini tujuh bulan, itu sudah jelas.”

Bekas jurulatih Celtic dan Australia itu menambah: “Itulah yang lucu apabila kita bercakap tentang pengurus. Apabila hasil tidak berjalan dengan baik, maka timbul persoalan sama ada kita akan kekal di sini.

“Apabila kita OK, masih ada persoalan sama ada kita akan berada di sini. Realitinya, kebanyakan­nya di luar kuasa kami.”

Postecoglo­u ditanya sama ada dia suka dikaitkan dengan tugas Liverpool.

“Tidak kiralah, tetapi pada penghujung­nya, jika saya melakukan kerja yang baik maka orang ramai akan melihat hasilnya dalam satu bentuk atau yang lain - walau apa pun bentuk itu,” katanya.

“Tetapi perkara yang dipanggil ‘cakap-cakap’? Itu tidak menarik minat saya.”

Pengurus berusia 58 tahun itu berkata kerjaya lamanya sebagai pengurus bermakna dia tahu perkara yang perlu diberi tumpuan.

“Sekarang ini adalah untuk menamatkan musim dengan mantap bersama Tottenham dan memastikan kami cuba mewujudkan asas yang benarbenar kukuh untuk siapa yang kami mahu jadi pada tahuntahun akan datang,” katanya. — AFP

 ?? POSTECOGLO­U ??
POSTECOGLO­U

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia