Utusan Borneo (Sarawak)

Klopp sangkal cadangan turunkan pemain yang masih cedera

- — AFP

LONDON: Jurgen Klopp telah menolak cadangan bahawa Liverpool telah memainkan semula pemain terlalu cepat selepas Trent AlexanderA­rnold, Thiago Alcantara dan Dominik Szoboszlai semuanya mengalami kecederaan lagi selepas kembali beraksi.

Alexander-Arnold akan terlepas perlawanan akhir Piala Liga menentang Chelsea pada hujung bulan ini kerana masalah lutut yang berulang dalam semasa menang ke atas Burnley minggu lalu.

Thiago berdepan satu lagi masalah selepas mengalami kecederaan berikutan penampilan sebagai pemain gantian lewat semasa kalah menentang Arsenal, manakala Szoboszlai cedera hamstring sekali lagi.

“Saya mendengar khabar angin bahawa kami mungkin telah memaksa Trent untuk kembali,” kata pengurus Liverpool Klopp pada hari Jumaat.

“Dia mengalami dua kecederaan dan malang sekali, tiada sesiapa yang mahukan itu.

“Tetapi kes yang berbeza, senario yang berbeza dan selagi saya di sini, kami tidak pernah memaksa sesiapa kembali dan kami tidak akan melakukann­ya.”

Klopp, yang pasukannya bertandang ke Brentford pada hari Sabtu, berkata para pemain telah bersedia apabila mereka dilepaskan untuk bermain.

“Kami tidak boleh tahu sama ada ia akan berlaku atau sama ada ia pernah berlaku sebelum ini,” tambahnya. “Sangat malang.

“Ia tidak bagus tetapi ia tidak menyifatka­n apa-apa tentang kualiti sesiapa sahaja. Dunia yang kami hidupi selalunya ‘jabatan perubatan? Saya tidak pasti tentang itu’ tetapi ia tiada kaitan dengan itu.

“Kami perlu membawa pemain kembali secepat mungkin tetapi bukan lebih awal sebelum mereka bersedia dari sudut pandangan kami.”

Dalam berita gembira untuk Klopp, penjaring gol terbanyak pasukan, Mohamed Salah kembali menjalani latihan minggu ini selepas sebulan berehat dengan masalah hamstring yang dialami semasa tugasan Piala Negara Afrika bersama Mesir.

“Mo kembali dalam latihan penuh, secara automatik itu membawanya dalam pertarunga­n,” kata jurulatih Liverpool itu.

Jurulatih dari Jerman itu juga mengalu-alukan pengumuman “sangat bagus” bahawa bekas pengurus England, Sven-Goran Eriksson akan menjadi sebahagian daripada pasukan pengurusan untuk perlawanan amal antara legenda menentang Ajax di Anfield bulan depan.

Eriksson mendedahka­n pada bulan Januari bahawa dia mempunyai “paling lama setahun” untuk hidup selepas didiagnosi­s dengan kanser pankreas.

Lelaki Sweden berusia 76 tahun itu mendedahka­n cinta sepanjang hayatnya untuk Liverpool dan bahawa dia sentiasa berhasrat untuk menjadi pengurus kelab itu.

“Saya sentiasa yakin bahawa ia akan berlaku, dan sekarang ini baguslah,” kata Klopp. “Seorang legenda melatih legenda, jadi ia sangat bagus.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia