Utusan Borneo (Sarawak)

Angka kematian di tapak pembinaan di Florence meningkat kepada lima

-

Pasukan penyelamat kelmarin berusaha mencari mayat mangsa kelima yang terkorban dalam runtuhan sebuah pasar raya yang dalam pembinaan di Florence, ketika bandar Tuscan mengadakan hari berkabung.

Presiden wilayah Eugenio Giani menyatakan bahawa angka kematian terkini ialah lima orang selepas kemalangan pada Jumaat yang berlaku ketika pekerja sedang meletakkan struktur konkrit pasang siap.

“Kami sekarang boleh menyatakan terdapat lima kematian, ia merupakan satu angka dramatik,” beliau memberitah­u media Itali.

Mayat tiga pekerja pembinaan telah ditemui sejurus selepas runtuhan itu, dan mayat mangsa keempat ditemui oleh anggota bomba yang bekerja sepanjang malam.

Tiga pekerja dimasukkan ke hospital, dua orang daripada mereka dalam keadaan serius namun tidak membahayak­an nyawa.

Kemalangan berlaku di kawasan sebuah pasar raya baharu Esselunga di barat laut stesen utama kereta api di Florence.

Gambar yang dikeluarka­n oleh perkhidmat­an anggota bomba menunjukka­n satu bahagian alang kelihatan patah, menjatuhka­n beberapa kepingan tebal konkrit.

Pope Francis menyampaik­an ucapan takziahnya pada Sabtu dan menyeru agar mereka yang bertanggun­gjawab untuk melindungi pekerja mengambil serius perkara tersebut.

Akhbar Itali sering kali memaparkan kisah-kisah tentang pekerja yang terkorban ketika menjalanka­n tugas.

Hampir 800 kematian di tempat kerja telah direkodkan di Itali tahun lepas, menurut statistik rasmi -- hampir 90 peratus daripada mereka adalah lelaki, dan separuhnya yang berusia lebih 50 tahun.

Menurut statistik Kesatuan Eropah, Itali merekodkan 3.17 kematian di tempat kerja bagi setiap 100,000 orang yang bekerja, di atas anggaran 2.23 namun di belakang Perancis (4.47) dan Austria (3.44).

Di sekitar EU, 22.5 peratus bagi semua kemalangan maut tempat kerja berlaku dalam sektor pembinaan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia