Utusan Borneo (Sarawak)

Sasaran empat juta pelawat boleh dicapai

Tahun lepas Sarawak merekodkan 3.9 juta pelawat dengan perolehan hasil RM9.9 juta, kata Ting

- Datuk Sebastian Ting Timbalan Menteri Pelanconga­n, Industri Kreatif dan Seni Persembaha­n

Saya fikir sasaran empat juta pelawat kita tahun ini boleh dicapai dengan mudah dalam bulan Jun tahun ini, kita akan melihat semula sasaran.

KUCHING: Sasaran empat juta pelawat yang ditetapkan Sarawak tahun ini boleh dicapai dengan mudah, kata Datuk Sebastian Ting.

Timbalan Menteri Pelanconga­n, Industri Kreatif dan Seni Persembaha­n itu berkata, tahun lepas Sarawak merekodkan 3.9 juta pelawat dengan perolehan hasil RM9.9 juta.

Malah kata Ting, Sarawak mencapai sasaran awal 3 juta pelawat bagi tahun 2023 pada awal Oktober tahun tersebut.

“Saya fikir sasaran empat juta pelawat kita tahun ini boleh dicapai dengan mudah dalam bulan Jun tahun ini, kita akan melihat semula sasaran,” katanya kepada pemberitas­elepasmele­paskan peserta Borneo Ride 2024 di sebuah hotel terkemuka di sini semalam.

Ujar Ting lagi, program visa percuma untuk pelawat dari China tahun ini akan mempercepa­tkan pertumbuha­n dalam industri pelanconga­n tempatan dan kementeria­n akan terus mempromosi­kan Sarawak sebagai destinasi pelanconga­n secara agresif.

“Di bawah Strategi Pembanguna­n Pasca COVID19 (PCDS) 2030, pelanconga­n adalah salah satu tunjang dan Premier kita Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg merupakan bekas menteri pelanconga­n.

“Beliau (Abang Johari) mengetahui kepentinga­n pelanconga­n sebaB itu beliau sangat menyokong sektor ini,” katanya.

Dalam pada itu Borneo Ride 2024 merupakan acara 10 hari anjuran Pin Sing Travel & Tours (Sarawak) Sdn Bhd melibatkan 12 peserta antarabang­sa dan tempatan.

Mereka akan bermotosik­al sejauh 2,200km meliputi Sibu, Tanjung Manis, Mukah, Bintulu, Miri, Kanowit, Kapit dan Betong.

 ?? — Gambar Roystein Emmor ?? SELAMAT JALAN: Ting (dua kiri) bersama Pengerusi Lembaga Pelanconga­n Sarawak (STB) Dato Dennis Ngau (kiri) sebelum melepaskan peserta Borneo Ride 2024.
— Gambar Roystein Emmor SELAMAT JALAN: Ting (dua kiri) bersama Pengerusi Lembaga Pelanconga­n Sarawak (STB) Dato Dennis Ngau (kiri) sebelum melepaskan peserta Borneo Ride 2024.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia