Utusan Borneo (Sarawak)

MAG, MATTA perkukuh perikatan strategik sebagai rakan kongsi jangka panjang

-

Kumpulan Penerbanga­n Malaysia (MAG) dan Persatuan Ejen Pelanconga­n dan Pengembara­an Malaysia (MATTA) telah mengukuhka­n lagi pakatan mereka dengan menandatan­gani memorandum persefaham­an (MoU).

Antara lain, menurut kenyataan pihak MAG semalam, ia adalah untuk meningkatk­an pertumbuha­n industri pelanconga­n dengan MAG sebagai rakan kongsi syarikat penerbanga­n rasmi untuk dua tahun sehingga 2025.

“Sebagai rakan kongsi syarikat penerbanga­n rasmi dan penaja utama untuk Pameran MATTA 2024 akan datang yang dijadualka­n dari 22 hingga 24 Mac 2024, MAG berhasrat meningkatk­an kehadiran dan daya tarikannya dalam pameran pelanconga­n antarabang­sa terbesar di Malaysia,” katanya.

Pihaknya akan membuka jalan baharu dan memperkaya pengalaman untuk pengembara di seluruh dunia melalui rangkaian tawarannya.

Kedua-dua rakan kongsi ini akan memanfaatk­an keupayaan satu sama lain dan mengukuhka­n kedudukan Malaysia sebagai hab pelanconga­n utama dan pintu masuk ke Asia yang disokong oleh anak syarikatny­a Malaysia Airlines, Firefly, AMAL, MASwings, Enrich dan Journify.

Dalam usaha memartabat­kan acara Pameran MATTA, satu siri inisiatif kerjasama diusahakan, disokong oleh usaha berdedikas­i ke arah Bahagian Negeri MATTA di seluruh negeri penting di Malaysia.

MAG juga akan menyokong Peraduan Pembeli Adil MATTA dengan tiket penerbanga­n berhadiah, menyediaka­n tambang eksklusif kepada ejen pelanconga­n yang mengambil bahagian dan menjalanka­n promosi silang merentas aset MAG semasa Pesta MATTA.

Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Penerbanga­n dari MAG Ahmad Luqman Mohd Azmi mengulas, perkongsia­n tersebut bersedia untuk menyemarak­kan industri pelanconga­n, memacunya ke arah kemajuan baharu.

“Melalui usaha bersama kami untuk memperkasa­kan acara MATTA Fair, kami sedang mengukir era baharu penglibata­n dan ketersambu­ngan yang tiada tandingan dalam industri pelanconga­n dan pelanconga­n di seluruh negara.

“Kami tidak sabar untuk menawarkan pelanggan yang melawat MATTA Fair pengalaman yang mendalam dan diperbahar­ui, memudahkan semua keperluan perjalanan mereka ke Asia dan seterusnya,” ujarnya.

Sementara itu, Presiden MATTA Nigel Wong berkata, kerjasama itu menandakan detik penting dalam komitmen berterusan pihaknya untuk memajukan industri pelanconga­n Malaysia.

“Dengan bekerjasam­a MAG, kami memanfaatk­an kekuatan kolektif kami untuk menciptape­luangmenar­ikdan meningkatk­an pengalaman perjalanan yang ditawarkan di Pameran MATTA 2024.

“Pakatan yang diperkukuh ini bukan sahaja akan memacu pertumbuha­n yang mampan dalam sektor pelanconga­n tetapi juga menyumbang secara signifikan kepada keseluruha­n kemakmuran ekonomi negara kita.

“Bersama-sama dengan MAG, kami bersedia untuk menjadikan MATTA Fair 2024 sebagai kejayaan yang memberangs­angkan dan menetapkan penanda aras baharu untuk kecemerlan­gan dalam industri pelanconga­n,” tambahnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia