Utusan Borneo (Sarawak)

Israel melakukan ‘genosid’ di Gaza, kata Lula

- — AFP

Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva kelmarin menuduh Israel melakukan “genosid” terhadap warga awam Palestin di Semenanjun­g Gaza dan membanding­kan tindakan negara tersebut dengan kempen Adolf Hitler untuk menghapusk­an orang Yahudi.

“Apa yang berlaku di Semenanjun­g Gaza bukan satu peperangan, ia adalah satu genosid,” Lula memberitah­u wartawan di Addis Ababa di mana beliau sedang menghadiri persidanga­n Kesatuan Afrika.

“Ia bukan peperangan yang melibatkan tentera melawan tentera. Ia adalah satu peperangan antara tentera yang sangat bersedia dan wanita serta kanak-kanak,” tambah veteran haluan kiri itu.

“Apa yang berlaku di Semenanjun­g Gaza dengan rakyat Palestin belum pernah berlaku dalam mana-mana sejarah lain. Sebenarnya, ia telah berlaku: ketika Hitler memutuskan untuk membunuh penduduk Yahudi.”

Ia adalah antara komen yang paling pedas mengenai konflik tersebut daripada Lula, satu suara terkenal bagi selatan global yang mana negaranya baru-baru ini memegang jawatan presiden secara giliran bagi G20.

Pemimpin berusia 78 tahun itu mengecam serangan Hamas pada 7 Oktober terhadap

Israel sebagai satu tindakan “pengganas.”

Namun beliau telah menjadi semakin lantang bersuara bagi kempen serangan balas tentera Israel.

Serangan Hamas mengakibat­kan kematian kira-kira 1,160 orang di Israel, kebanyakan­nya adalah orang awam, menurut satu tinjauan AFP berdasarka­n jumlah rasmi dari Israel.

Militan turut mengambil kira-kira 250 orang sebagai tebusan, 130 orang daripada mereka masih berada di Gaza, termasuk 30 orang yang dikatakan meninggal dunia, menurut tinjauan Israel.

Berjanji akan memusnahka­n Hamas, pengeboman dan serangan darat oleh Israel di Gaza telah membunuh sekurang-kurangnya 28,985 orang, kebanyakan­nya wanita dan kanak-kanak, demikian menurut kementeria­n kesihatan kendalian Hamas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia